ازدواج

همسرداری در احادیث

يكشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴ ق.ظ

توجه مرد به همسر

ارزش وجودی همسر (زن) در خانه به اندازه­ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده ( جعل منها زوجها لیسکن الیها ؛ اعراف، آیه­ی ۱۸۹ )، گفت­و گوی با وی نیز از کارهای نیک و خوب شمرده می­شود، و نیز دو رکعت نماز شخص همسردار از عبادت شبانه بی­همسر برتر است.در حدیثی آمده است که یک رکعت نماز از مرد همسردار برتر است از هفتاد رکعتی که مرد بی­همسر بگزارد.( المقنعه، ص ۴۹۷ ).

زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آن­ها زندگی شیرین و با­صفا می­شود و رعایت نکردن آن تلخکامی می­آورد.

خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده­است ( هن لباس لکم و انتم لباس لهن ؛ بقره، آیه­ی ۱۸۷).لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت بخش و مایه­ی آرامش انسان است.زن و شوهر نیز برای همدیگر چنین­اند، به شرط آنکه دو اصل مهم مودت و رحمت بر زندگی حاکم باشد.


پاداش نیکی به همسر (زن)

از مهم­ترین موارد نیکی به همسر اظهار محبت به وی و آراستگی ظاهری مرد است که از عوامل تحکیم خانواده به شمار می­آید.

امیرمومنان (ع) در وصیت به محمد حنفیه فرمود: به راستی زن ریحانه است و قهرمان نیست، پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگیت با­صفا گردد ( الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۲ ).

امام صادق (ع) فرمود: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است : موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند، خوش­اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او ( تحف العقول، ص ۳۲۳ ).



پاداش اخروی نیکی به همسر (زن)

امیرمومنان (ع) می­فرماید : روزی رسول خدا (ص) بر ما وارد شد و فاطمه کنار دیگی نشسته بود و من عدس پاک می­کردم. فرمود : ای ابالحسن ! هیچ مردی نیست که همسرش را در خانه یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی بسیار فراوان از روزه و شب­ زنده­داری به شمار می­آید ( جامع الاخبار، ص ۱۰۲ ).


مرز نیکی مرد به همسر

مرز نیکی مرد به همسر آن است که به نیازهای واقعی او توجه شود. حتی در گفت­و گو و معاشرت با وی چنانچه به پیروی از هوا و هوس او نینجامد، سفارش شده است.

رسول خدا (ص) فرمود : ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش می افکند.علی (ع) پرسید : این پیروی چیست ؟ فرمود : به همسرش اجازه دهد بدون پوشش به حمام های عمومی و عروسی­ها و سوگواری­ها برود یا لباس نازک بپوشد ( الفقیه، ج ۴، ص ۳۶۲ ).


نیکی به شوهر

پیامبر اکرم (ص) فرمود : زن نگهبان خانواده شوهر و فرزندان اوست و او در این نگهبانی مسئول است ( ارشادالقلوب، ص ۱۸۴ ).

و هم ایشان فرمودند : اگر می خواستم به کسی دستور دهم که برای دیگری سجده کند به زن می­گفتم که برای شوهرش سجده کند ( الکافی، ج ۵، ص ۵۰۸ ).

و فرمودند : برای زن روا نیست که خشمگینانه به شوهرش بنگرد ( ارشاد القلوب، ص ۱۷۵ ).



پاداش خدمت به شوهر

بر پایه­ی برخی از روایات به هر زنی که به شوهرش جرعه­ای آب بنوشاند پاداش فراوانی داده می­شود و شصت گناه از او بخشوده می­شود ( ارشادالقلوب، ص ۱۷۵).

ام سلمه از پیامبر (ص) پرسید: ارزش خدمت زنان به شوهرانشان چیست؟ آن حضرت فرمود : هیچ زنی از خانه همسرش چیزی را به قصد اصلاح جابه­جا نمی­کند، مگر اینکه خدا به وی نظر رحمت افکند و هر کسی که خدا به وی نظر رحمت کند عذابش نخواهد کرد ( بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۵۱ ).



مرز اطاعت از شوهر

اگرچه خشم و خشنودی خدا نسبت به زنان بر محور خشم و خشنودی همسرانشان است، این به معنای تمکین زن در برابر همه خواسته های مرد نیست، بلکه خواسته او باید مشروع باشد.

امام صادق (ع) فرمود : زنی که شب را سپری کند در حالی که شوهرش از او در مورد حقی خشمگین باشد نمازی از وی پذیرفته نمی­شود تا اینکه همسرش از او خشنود شود ( الکافی، ج ۵، ص ۵۰۷ ).[۱]


برگرفته شده از وبلاگ مهاجر از آدرس اینترنتی mohajer.blog.ir
۹۲/۱۰/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی