ازدواج

دومین رفتار عاطفه شکن

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹ ق.ظ

( قابل توجه آقایان محترم )

سکوت و صحبت نکردن با زن

سکوت مرد به شدت زن را آزار می دهد. لذا آقایان گرامی باید در این امر کوتاهی نکرده و به بهانه های مختلف به صحبت با همسرشان بپردازند.

دکتر جانگری ( نویسنده ی کتاب مردان مریخی زنان ونوسی) یکی از بزرگان روانشناسی است که نظریاتش با مبانی دینی ما هم خوانی زیادی دارد . ایشان معتقد است که هر مردی باید در طول هفته 15 ساعت  با همسرش صحبت نماید.اما متأسفانه بعضی از آقایان 15 دقیقه نیز برای صحبت با شریک زندگی شان وقت نمی گذارند.

برای زن مهم نیست که شما چه می گویید ، بلکه  اصل گفتگو برایش اهمیت دارد. پس برای حفظ و پاسداشت عاطفه ی همسرتان با او صحبت کنید.

به این مثال توجه کنید:

خانوم به شوهرش می گوید: امشب برویم به پدر و مادرم سر بزنیم. مرد قبول می کند اما هدفش تنها سر زدن به  خانواده ی زنش می باشد . لذا بعد از یک ساعت که در منزل پدر زنش نشسته ، می گوید : خانوم آماده شو تا بریم. اما زن می گوید: چه خبره ، حالا بشین ، تازه اومدیما. علت اینکه زن این جملات را به کار می برد و می گوید: الان برای رفتن زود است ، این می باشد که  زن دوست دارد همچنان با مادر و خواهرش حرف بزند و هنوز از حرف زدن با آنان سیر نشده است. یا در جاهای مختلف مشاهده می شود که عده ای از زنان همسایه دور هم جمع می شو ند و با هم به صحبت می پردازند یا معمولاً خانوم ها با تلفن بیشتر صحبت می کنند. این مسائل کاملاً طبیعی است ، چون زن نیاز زیادی به صحبت کردن با دیگران دارد ، به خصوص صحبت با همسر خودش.

اما گفتگو با همسر مهارت می خواهد و برای کسب مهارت گفتگو باید نکاتی را رعایت کرد.

مهارت های گفتگو با همسر:

حفظ حریم ها

در زمان گفتگو مرد باید مواظب باشد که با حرف هایش عاطفه ی زن را نشکند و زن نیز باید مواظب باشد که با صحبت هایش اقتدار مرد را زیر سوال نبرد

برای گفتگو زمان بگذاریم

مثلاً در طول روز یک زمان مشخص را مخصوص صحبت با همسرتان قرار دهید. علت اینکه می گویم برای صحبت با همسرتان زمان مشخصی را انتخاب کنید ، این است که هر صحبتی را داخل در صحبت با همسر قرار ندهید. مثلاً به مرد می گوییم:  چرا با زنت صحبت نمی کنی؟  می گوید : من صحبت می کنم. هر روز می پرسم قبض برق نیامده یا غذا حاضر است و ...

آقایان عزیز! منظور ما از صحبت با همسر غیر از این محاورات روزانه شماست. لذا یک زمان خاص را معین کنید و با همسرتان در آن مدت معین صحبت نمایید. به عنوان مثال یکی از اساتید ما می فرمود: من روزی نیم ساعت با خانومم به اتاقمان رفته و شروع به صحبت می کنیم و در این مدت زمان هیچ کس را نمی پذیریم.

برای گفتگو مرد پیش قدم شود

در بیان مشکل و اظهار ناراحتی زن با او همدلی کنیم

گاهی ممکن است خانوم شما از قضیه ای رنج ببرد ، پس شما نیز با او همدلی کنید نه اینکه به او راه حل دهید. زن از شما همدردی می خواهد ، نه راه حل .

مثلاً خانومی کمرش درد می کند و این قضیه آزارش می دهد. وقتی که دردش را به زبان می آورد ، مرد نباید سریع بگوید : خب برو دکتر! چون او خودش بهتر از شما می داند که باید به دکتر مراجعه کند ، او هدفش از بیان درد این است که شما با او همدردی کنید ، لذا در چنین مواردی مرد باید با او همدردی نموده و جملاتی از قبیل: آخ بمیرم! خیلی درد داره نه ، می دونم چه دردی می کشی ، کمر اگه درد بگیره آدم خیلی اذیت میشه  و ... را به زبان آورد و بعد از مدتی که زن احساس کرد شما با او همدرد هستید ، تازه به او بگوید برویم دکتر و معالجه کنیم.

در حین صحبت راه حل ندهیم

اگر همسر شما مشکلی را بیان کرد ، در حین صحبت راه حل ندهیم. مثلاً اگر در مورد درس نخواندن بچه صحبت کرد ، سریع راه حل ندهیم ، چون زن  از بیان آن مشکل می خواهد بفهمد که این قضیه چقدر برای شما مهم است نه اینکه در جستجوی راه حل آن باشد.

کلامش را قطع نکنیم

وقتی همسرتان حرف می زند کار دیگری انجام ندهید ، با موبایلتان ور نروید و به طور کلی شش دانگ حواستان با او باشد و به صورتش نگاه کنید. چون اگر زن احساس کند به گفته هایش توجه ندارید ، عاطفه اش لطمه می خورد.

بعد از شنیدن حرفهایش و همدلی و همدردی با او ، اگر مشکل نیاز به کمک و راه حل داشت ، به او در حل مشکل کمک کنیم

ما راه حل دادن در ابتدای کار را قبول نداریم ، بلکه همانطور که عرض کردیم اول باید با زن در مشکل همدردی کرد و بعد از مدتی اگر نیاز به کمک داشت با ارائه راه حل به او کمک کنیم.

گاهی برخی از افراد در مقابل مشکلات منزل و فرزندانشان بی تفاوت هستند و این قضیه به شدت زن را می آزارد. مثلاً بچه  دوستان ناباب دارد و مادر خانواده  با نگرانی این مسئله را به همسرش توضیح می دهد ، اما مردش تفاوتی نشان نمی دهد. آقایان محترم ! این رفتار و بی تفاوتی شما زن را به شدت پریشان می کند و عاطفه اش آسیب می بیند ، و آسیب بینی عاطفه زن برابر است با هزاران مشکل درون خانواده ای دیگر . پس مواظب باشید

خلاصه اینکه زن وقتی که صحبت می کند تخلیه می شود و اگر مردی به این قضیه توجه نداشته باشد ، زن تخلیه روانی نشده و آرامشش را از دست می دهد و عدم آرامش او برابر است با بهم خوردن نظام خانواده.

۹۲/۰۱/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی