ازدواج

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

در زندگی زناشویی گاهی اوقات اختلافات زیادی پیش می آید که هیچ کدام از دو نفر علت آن را نمی دانند و چون علت آن معلوم نمی شود درگیریها و اختلافات روز به روز بیشتر می شود اما هیچ گاه به تفاهم نمی رسند و ریشه اختلاف به دست آنان نمی رسد که آن را قطع کنند در صورتی که اگر دقت کنند می بینند که اختلاف ریشه در مواردی دارد که بسیار پیش پا افتاده است، در ذیل سعی بر این کرده ایم که به برخی از این موارد اشاره کنیم :

مهاجر
۲۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

برای تبدیل شدن به یک همسر خوب، مروری بر ۱۰ ویژگی اقتباس شده از سیره حضرت محمد(ص) به عنوان الگویی کامل برای بشریت و به تعبیر قرآن کریم، صاحب خلق عظیم، لازم است.

 ۱۰ ویژگی مزبور به شرح زیر معرفی شده‌اند:

۱. برای همسرتان لباس خوب و مرتب بپوشید

مردان هم باید برای همسرشان لباس خوب بپوشند، مرتب باشند و از عطر استفاده کنند و این تنها وظیفه زنان نیست. حضرت محمد(ص) همواره پس از بازگشت به منزل مسواک می‌زدند و همواره خوشبو بودند.

۲. همسرتان را با اسامی جذاب خطاب کنید

مردان بهتر است با استفاده از اسامی زیبا و جذاب همسر خود را صدا کنند که این کار سبب افزایش محبت میان آن‌ها می‌شود. این یکی از کارهایی است که در سیره پیامبر(ص) به آن اشاره شده است.

۳. شناخت نقاط مثبت و تمرکز بر آن‌ها

بانوان هر روز به‌ویژه در خانه کارهای زیادی انجام می‌دهند. از آن دسته از همسرانی نباشید که کارهای خوب همسرشان برای آن‌ها امری عادی و معمولی است و به محض پیش آمدن یک مشکل، تازه به یاد او می‌افتند. درباره همه کارهای خوب همسرتان فکر کنید و به آن‌ها توجه داشته باشید.

۴. در برابر اشتباهات سکوت کنید

اگر از همسرتان اشتباهی دیدید، سعی کنید سکوت کنید و نظری ابراز نکنید. این سکوت اشتباهات را راحت‌تر برطرف‌ می‌کند. این شیوه‌ای است که حضرت رسول(ص) در برخورد با هر اشتباهی که از سوی همسرشان صورت می‌گرفت، به کار می‌بردند.

۵. به همسرتان لبخند محبت‌آمیز بزنید

هرگاه که چشمتان به همسرتان می‌افتد، به او لبخند بزنید و گاه‌گاهی او را در آغوش بگیرید. این‌ها مواردی هستند که در سیره نبوی بر آن‌ها تأکید شده است.

۶. از او تشکر کنید

از همسرتان به خاطر همه کارهایی که برای شما انجام می‌دهد، تشکر کنید و باز هم تشکر کنید. تصور کنید که همسرتان غذایی درست کرده، خانه را مرتب کرده و ده‌ها کار دیگر را در داخل و خارج از خانه انجام داده اما تنها چیزی که دریافت می‌کند ایرادی است که از غذا گرفته می‌شود. نگذارید اینگونه باشد، از او تشکر کنید.

۷. همسرتان را خوشحال کنید

از همسرتان بخواهید که ۱۰ مورد از کارهای شما را که موجب خوشحالی او شده است، بنویسد. با خلاقیت آن کارها را برایش تکرار کنید. برای شناخت اینکه چه چیزهایی همسرتان را خوشحال می‌کند، حدس نزنید بلکه از او سؤال کنید تا بتوانید او را دوباره و دوباره خوشحال کنید.

۸. به او دلداری بدهید

هرگز خواسته‌های همسرتان را تحقیر نکنید. به او تسلی بدهید، در مورد خواسته‌اش صحبت کنید و به مهربانی به او دلداری دهید.

۹. شوخ‌طبعی را فراموش نکنید

در خانه شوخ‌طبع باشید و تفریح و بازی را فراموش نکنید.

۱۰. سعی‌کنید که بهترین باشید

همواره سخن پیامبر خدا(ص) را در یاد داشته باشید که «بهترین شما کسی است که با خانواده خود به بهترین شکل رفتار می‌کند و از میان شما من در رفتار با خانواده‌ام بهترین هستم». شما هم سعی کنید که بهترین باشید.

مهاجر
۲۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 بیا با هم دوست باشیم! گاهی از برخی افراد می‌شنویم که می‌گویند«بهترین دوست ما همسرمان است». خب، آن‌ها چگونه به چنین جایگاهی رسیده‌اند؟

 برای این‌که همسرمان بهترین دوست‌مان باشد باید تفریحات‌مان را با یکدیگر پایه‌گذاری کنیم، با یکدیگر صادق باشیم و تحمل شنیدن حرف‌های صادقانه را نیز داشته باشیم و آرامش‌مان را در وجود یکدیگر ببینیم. بدین ترتیب، در هنگام بروز اختلافات، می‌توانیم همچنان بر دوستی‌ای که سال‌ها برای ایجاد آن زمان گذاشته‌ایم تکیه کنیم.

- مفهوم ازدواج را درک کنید

هنگامی که انسان ازدواج می‌کند روابط جدیدی که برای او بوجود می‌آید موجب رشد شخصیتی وی می‌گردد و باعث می‌شود انسان توانایی‌های بالقوه‌اش را به فعل برساند. برای اولین‌بار فردی را در زندگی داریم که همیشه و همه‌جا با ماست و ما را تشویق می‌کند تا نهایت تلاش خود را صورت دهیم.

- زندگی جاری است

ازدواج مانند قرار گرفتن در جریان رودخانه است. هدف ما این است که پیوسته با یکدیگر در تماس باشیم و نمی‌خواهیم که یکدیگر را گم کنیم. رودخانه بی‌وقفه جریان دارد و البته هیچ تضمینی وجود ندارد که جریان آن همواره به دلخواه ما باشد. اطلاع از حال و روز یکدیگر، جوهر یک ازدواج موفق است. تا حد امکان وعده‌های غذایی را به اتفاق صرف کنید. این زمان‌ها را فرصتی بدانید که می‌توانید در آن‌ها جویای احوال یکدیگر شوید.

- به اتفاق دعا کنید و فرایض دینی را به جا آورید

ارتباط قوی با خدا می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در حل اختلافات داشته باشد. هنگام بروز اختلافات همه ما به راهنمایی نیازمندیم و خداوند به ما وعده داده است تا این کار را برای ما به صورت رایگان و بدون فوت وقت انجام می‌دهد. دعا کردن و انجام فرایض دینی، به صورت دو نفره نه تنها اهداف همسران، بلکه روح آن‌ها را تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک می‌کند.

- پایان بن‌بست

یکی از اشتباهات رایج همسران «انتظار» است. ما می‌دانیم از همسرمان چه می‌خواهیم و احتمالاً حس می‌کنیم که همسرمان از ما چه می‌خواهد. می‌توانیم آن‌چه را که همسرمان از ما می‌خواهد به او بدهیم، اما صبر می‌کنیم تا ابتدا آن‌چه که می‌خواهیم را به ما بدهد. این انتظار دوطرفه و بن‌بست حاصل از آن منجر به بروز اختلافات و مشاجره می‌شود.

 اما همسران به این نکته توجه نمی‌کنند که انسان‌ها نمی‌توانند دیگران را کنترل کنند، اما خودشان را چرا. بدین ترتیب شاید بهتر باشد به جای انتظار، کاری انجام دهیم و آن‌چه همسرمان انتظار دارد را برآورده سازیم تا او هم به نیازهای ما توجه نشان دهد.

باور کنید که تنها قادر به ایجاد تغییر در خودتان هستیدباید به این باور رسید که ما تنها قادریم خودمان را تغییر دهیم. اما نکته جالب این‌جاست که به محض این‌که عمل تغییرها را شروع کنیم، محیط اطراف ما نیز شروع به تغییر می‌کند. شاید این طرز فکر به پذیرش همسرمان بسیار کمک کند:

«من همسرم را به علت منحصر به فرد بودنش دوست دارم. نمی‌خواهم یک «من» دیگر در خانه داشته باشم. همسرم با وجود تمام تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که با من دارد برایم ارزشمند است. هر زمان که من عشقم را به او ابراز کنم، او تبدیل به همان فردی می‌شود که من می‌خواهم. ما هنوز هم اختلاف و مشاجره داریم، اما دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر برداشته‌ایم.»

- زبان عشق

باید کشف کنید زبان عشق همسرتان چیست؟ برای برخی افراد «تأیید شدن» به منزله دریافت حس عشق است و برای برخی دیگر «دریافت هدیه». تا زمانی که همسران زبان عشق یکدیگر را نشناخته باشند، ابراز عشق امری دشوار است.

- یادآوری ممنوع

اگر در هنگام بروز اختلاف، مدام اشتباهات گذشته همسرتان را به او یادآوری کنید، قدم چندان مثبتی در راه حل اختلاف برنداشته‌اید. باید با خودتان کنار بیایید تا بتوانید اشتباهات گذشته همسرتان را ببخشید و در همان گذشته دفن کنید.

منبع: تبیان

مهاجر
۱۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۴۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بخشی ازخوشبختی درزندگی زناشویی باابراز علاقه پدیدمی آید؛ پدید می آید زیرا از قبل وجود ندارد و باید ساخته و پرداخته شود. ساختن و پرداختن آن هم به روشهایی بستگی داردکه یکی از آنها آشنایی با شیوه بروز دادن علاقه است.
1 - به جای آنکه از روی درماندگی رمانتیک باشید با چشمان باز و امیدوارانه رمانتیک باشید.
2 - به خاطر داشته باشید خوشحالی و خوشبختی چیزی نیست که مالکش باشید. خوشبختی یک مهارت است. خوشبختی را نمی توانید به چنگ آورید. خوشبختی را هنگامی تجربه خواهید کرد که بیاموزید در هر لحظه چگونه زندگی کنید.
3 - چنانچه خواهان آنید که عاشق باشید باید نخست عشق را درون خود جسته و یافته باشید. فقط در این هنگام است که عشق را در دیگری نیز خواهید یافت.
4 - به ازدواج خود مانند راهی متحول کننده و سفری که در بردارنده رشد و تغییر شخصی است بنگرید. گام برداشتن در این مسیر برای شما و همسرتان نیرو، استحکام، پایداری و بردباری به همراه خواهد آورد تا بتوانید سفر عشق را دوشادوش یکدیگر بپیمایید.
5 - به همسرتان توجه و علاقه نشان دهید و هرگز ازیاد مبرید که چرا عاشق او شدید.
6 - به همسرتان کمک کنید شما را بیشتر و بهتر دوست داشته باشد. با در میان گذاشتن خواسته های پنهان و نیز درونی ترین و عمیق ترین نیازهایتان با او، کمکش کنید تا شما را خوشحال کند.
7 - به بیان این نکته که عاشق همسرتانید اکتفا نکنید. به او بگویید چرا دوستش دارید و به او عشق می ورزید.
8 - اعجاز و وفوری را که همسرتان با عشق خود به زندگیتان آورده شکر گزار باشید. همانا او کلید ورود شما به بهشت روی زمین است.
9 - به خاطر داشته باشید ازدواج به شما کمک میکند تا هر آنچه را در شما دوست داشتنی نیست بهبود بخشید.
10 - پایبندی خود را به ازدواجتان هر روز تمدید و تجدید کنید . آن را قویتر و عمیقتر از روز قبل سازید. این کار رابطه شما را از یکدوستی یا موانست ساده به یگانگی و الحاقی حقیقی و کم نظیر بدل می سازد که یکایک اعمال و حرکات شما را از معنا و مفهوم آکنده میسازد.

منبع : jamejamonlie.ir

مهاجر
۰۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 اکثر زوج ها دوست دارند عشق و علاقه ی آنها به اندازه و شدت روزهای اول آشنایی شان باشد که این را غیر ممکن می دانند اما ما میدانیم که فقط غیر ممکن غیر ممکن است.

از لحاظ روانشناسی عشق و علاقه هرگز نمی تواند به طور یکسان و روند یکنواختی را طی کند چرا که انسان در طول دوران زندگی دچار تغییراتی از لحاظ روحی و از لحاظ جسمی می شود.اما راهکارهایی هست که می توان با دنبال کردن آنها زندگی را بهشیرینی اولیه اش باز گرداند و این راه کارهها...
 
1-سرآپا گوش شوید:
اگر به یاد داشته باشید اوایل آشنایی و حتی ازدواج با تمام وجود به صحبت های همسرتان گوش می دادید مهم نبود او در چه موردی صحبت می کند فقط خود او برایتان مهم بود الان هم او همان مهم برایتان است فقط شاید موضوع صحبت هایش فرق کرده است.
 
2-کیفیت زمان با هم بودنتان را بالا ببرید:
در طول روز همیشه وقت برای تماشای تلویزیون بازی با گوشی تلفن همراهتان و.. هست اما زمانی را مختصص همسرتان قرار دهید که در آن زمان به هیچ کاری نپردازید.
 
3-انتظارات بیجا نداشته باشید:
به عنوان مثال اگر نقصی در کارتان است آن را به گردن همسرتان نیاندازید چرا که او وظیفه ی رفع اشکالات شما را ندارد شاید نقش او در حد اشاره به اشکالات شما باشد.
 
4-ابراز علاقه کنید:
فکر نکنید که چون دیگر نامزد یا تازه ازدواج نکرده اید دیگر لازم به ابراز علاقه نیست بلکه برعکس برای استحکام عشق و علاقه تان باید بیشتر از پیش این کار را انجام دهید.
 
5-بخشش را یاد بگیرید:
اگر در زندگی به همسرتان به عنوان یک حریف نگاه نکنید و اشتباهات یکدیگر را به راحتی ببخشید همه چیز حل است.

مهاجر
۰۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

هیچ کس ازدواج اسلامی را نمی شناسد/ نبود خودشناسی، اولین مشکل در زمینه ازدواج

گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، بحث ازدواج و مشکلات و موانعش بحث تازه ای نیست. این روزها این قدر آمار و ارقام از ازدواج و طلاق منتشر می شود و آن قدر کارشناسان مختلف مذهبی و اجتماعی و فرهنگی در این باره اظهارنظر کرده اند و آن قدر آسیب شناس ها در این باب توضیح داده اند و خط و نشان کشیده اند که حس می شود دیگر هیچ موضوع جدیدی برای بحث پیدا نشود!


اما وقتی دقیق تر می شویم، می بینیم همیشه وقتی صحبت از ازدواج می شود، لایه ی بیرونی آن مورد بررسی قرار می گیرد. شرایط اقتصادی، عوض شدن سلیقه و پر توقع شدن جوان ها و خانواده ها، و مسائلی از این دست، خوراک بحث هاییست که به لایه ی بیرونی ازدواج می پردازند و همچنان جای ریشه یابی و طرح مسائل پایه خالی می ماند.


دکتر محمدجعفر غفرانی، یکی از آن کارشناسان مسائل خانوادگی است که معتقد است مشکلات ما اول باید از درون حل شود. یعنی ریشه ی تمامی مشکلات، این است که انسان خودش را نمی شناسد و نشناخته است.


این کارشناس خانواده می گوید که جوان های ما، حتی بچه مذهبی ها، نه تنها خود را نمی شناسند که به مبانی ازدواج اسلامی هم آشنا نیستند. او ریشه ی تمامی طلاق ها و دیرشدن ازدواج ها را همین عدم خودشناسی می داند.


گفت و گوی تفصیلی «خبرگزاری دانشجو» با این کارشناس مسائل خانواده را در ادامه می خوانید:

 

مهاجر
۰۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر