ازدواج

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

در دوران آشنایی و نامزدی باید به نکاتی توجه داشته باشید که شاید کمتر کسی درباره آنها با شما صحبت کرده باشد. این نکات آنقدر مهم هستند که بی توجهی به آنها می تواند زندگی شما را با بحران طلاق مواجه کند.
۱ – به حس‌های خود در رابطه توجه کنید
خشمگین شدن، نداشتن ‌تمایل به یکدیگر و بگومگو، علایم هشداردهنده ای هستند. شاید عده‌ای تصور کنند این حالت‌ها در یک رابطه طبیعی است و هر دو طرف به مرور به هم عادت می‌کنند و وضعیت بهبود می‌یابد اما دوره نامزدی با این فراز و نشیب نشانه آن است که قطعا در زیر یک سقف مشکلات تشدید خواهد شد.
۲ دوره نامزدی دوره خوشگذرانی نیست
دوره نامزدی برخلاف تصور، دوره تفریح و خوشگذرانی نیست بلکه دوره دشوار آشنایی برای کسب اطلاعات در یک زندگی چند ساله است.
۳ – صفات قابل‌تحمل و غیرقابل‌تحمل همدیگر را بشناسید
خطوط قرمز غیرقابل‌چانه‌زنی و غیرقابل‌مذاکره، خواسته‌هایی هستند که باید به اطلاع طرف مقابل برسد تا بداند در صورتی که از این خطوط قرمز عبور کند، زندگی به پایان خواهد رسید مثلا خط‌قرمز بعضی‌ها اعتیاد یا رابطه خارج از زندگی زناشویی است.
۴ – از آزارهای جسمی طرف مقابلتان چشم‌پوشی نکنید
اگر در دوران نامزدی از طرف مقابل متحمل آزار جسمی شدید، شک نکنید این مشکل دوباره تکرار خواهد شد. این زدن به معنای عصبانیت و خشم نیست و عذرخواهی نیز تغییری در ماهیت عمل ایجاد نخواهد کرد. در پس آن فرهنگ و ذهنیتی وجود دارد که به آن مرد یا زن اجازه دست‌درازی می‌دهد. البته ممکن است واکنشی‌ نشان دهید که طرف مقابل دیگر حرکت خود را تکرار نکند ولی فرهنگ و ذهنیت او را نمی‌توان تغییر داد.
۵ – آزارهای روانی را تحمل نکنید
اگر نامزدتان شما را آنگونه که هستید قبول ندارد و قصد دارد در رفتار شما تغییری ایجاد کند یا برایتان احترام قائل‌ نیست، تردید نکنید بعد از ازدواج و ورود به زندگی زناشویی رفتارش به هیچ‌وجه عوض نخواهد شد.
۶ – اولویت‌ها را مشخص کنید
در دوره نامزدی بررسی کنید اولویت نامزد شما کیست؟ شما در اولویت هستید یا پدر و مادرش و چقدر تحت‌ کنترل آنهاست. آیا آنقدر بلوغ فکری و عاطفی پیدا کرده که از والدین خود جدا شود؟ این مشکل یکی از شایع‌ترین علت‌های جدایی و طلاق در ایران است. وابستگی جوان‌ها به خانواده‌ها مشکلات عدیده‌ای در زندگی زناشویی به وجود می‌آورد.
۷ – افکار و احساساتتان را بروز دهید
وقتی در دوره نامزدی حس می‌کنید افکار و احساساتتان مقابل نامزدتان مجال بروز ندارند و او همیشه به فکر تحمیل احساسات و افکار خود به شماست، خطر را جدی بگیرید. او ارزش‌های خود را درست می‌داند و از شما خواهد خواست مانند او فکر کنید.
۸ – همه معیارها را بررسی کنید
بعضی خانواده‌های مذهبی فکر می‌کنند اگر هر دو خانواده به مذهب معتقد باشند، نیازی به بررسی دیگر نکته‌های مهم زندگی نیست اما سایر عوامل اثرگذار در ازدواج (مثل اشتغال و استقلال فکری) هم باید بررسی شوند. نکته دیگر اینکه اگر کسی ادعا کند به دین معتقد است، این لزوما به معنای عمل کردن او به دستورات دین نیست و چه‌بسا تلقی او از دینداری با تلقی شما کاملا متفاوت باشد.
۹ – تعیین تکلیف کنید
شما ممکن است بحث‌هایی را مطرح کنید که اهمیت زیادی برایتان داشته باشد ولی طرف مقابل با شوخی یا طفره رفتن موضوع را خاتمه ‌دهد. از این مساله نباید به راحتی گذشت. فرض کنید شهر موردنظر برای زندگی یا دوری و نزدیکی به والدین برای شما مهم است ولی نامزدتان درباره آن صحبت نمی‌کند در حالی که ضروری است قبل از ازدواج درباره این موضوعات مذاکره و تعیین تکلیف شود.
10- برای آموزش بعد از ازدواج به مرکز مشاوره روان شناسی مراجعه نمائید.
 mojarradha.astanemehr.ir
مهاجر
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲ نظر

حوصله ات سر می رود. تلفنت را بر می داری و به رفیقانت زنگ می زنی و مهیا می شوید برای یک تفریح جانانه. تفریح تمام می شود و به خانه بازمی گردی، ولی هنوز سر در گمی.

حوصله ات سر می رود. موتور یا ماشینت را برمی داری و خیابانها را گز می کنی . آب و هواییی عوض می کنی و به خانه باز می گردی،ولی هنوز کلافه ای.

حوصله ات سر می رود . کتابهایت را بر میداری و مطالعه می کنی. کتاب را می بندی. مطالعات جانبی ات تمام شده، ولی هنوز کسلی.

حوصله ات سر می رود. به سراغ موبایلت میروی. وایبر و واتساپ و لاین و تانگو و ... را زیر رو می کنی . گوشی ات را زمین می گذاری، ولی هنوز بی حوصله ای.

حوصله ات سر می رود. لپ تاپت را باز می کنی و پدر فیسبوک را در می آوری . فیسبوک بازی ات تمام می شود، ولی هنوز روحیه ات گرفته است.

حوصله ات سر می رود. آهنگهای مختلف را گوش می کنی. غمگین می شوی. شاد می شوی. به فکر فرو می روی. آهنگهایت ته می کشد، ولی هنوز دلت بی قرار است.

می دانی . خودت بهتر از هر کس می دانی. آرامشت را از دست داده ای. بی قراری. بی تابی. بی حوصله ای .

خودت خوب می دانی این بی قراری ناشی از چیست؟!

می شود اذعان داشت تمام این تشویش و اضطراب های دوران مجردی یک بیماری تلقی می شود.

البته درمانش ساده است. انواع بیماری های با استفاده از شیوه های مختلف درمان می شود، مثلا پرتودرمانی ، ژن درمانی، شیمی درمانی، دارو درمانی و... .

 اما برای درمان بیماری های روان تنی، روش های شیوا و جذابی وجود دارد که شاید مردم کمتر با آنها آشنا باشند، مثل مذهب درمانی، کار درمانی و ازدواج درمانی.

ازدواج درمانی شیوه نوین درمان بیماری های روحی و روانی تمام مجرد هاست.

شیوه نوینی که سنت پیغمبر است.

سنتی که دین، با آن کامل می شود.

این شیوه درمان در قرآن کریم سوره روم آیه 21 بیان شده است: ومن ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون.

ایکاش همایشی با این عنوان برگزار می شد: ازدواج، دل آرامی بر موج دلواپسی.

مهاجر
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۱۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲ نظر

 عوامل زیادی در ازدواج های دیر هنگام تاثیر دارند و ما فقط به یک عامل مهم اشاره خواهیم کرد.
انتخاب همسر در این زمانه هم کار آسانی نیست بارها پیش آمده که افراد مذهبی نتوانسته همسر دلخواه خود را اتنخاب کنند یا همسری را انتخاب می کنند که زیاد در قید رعایت حجاب و خواندن نماز نیست، به نظر شما آیا می‌توانند با این افراد ازدواج کنند؟
 و اما توصیه ما به این افراد این است که  هماهنگی در سطح مسائل اعتقادی و مذهبی را جزو شرایط اصلی انتخاب همسر قرار دهند. دلیل انتخاب همسری که در قید رعایت حجایب و خواندن نماز نیست شاید زیبایی او هست  که در دین ذکر شده پسر با ایمان نباید با کسی که از نظر دینی با او هماهنگ نیست، ازدواج کند. هر چند از زیبایی او زیاد خوشش بیاید!
در ضمن، حدیثی از پیغمبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمده است که فرموده: «هر که با زنى به خاطر جمال و زیبائیش ازدواج نماید در او چیزى را که خوشایند او نیست خواهد دید.»[1] البته منظور این است که اگر تنها ملاک برای ازدواج، زیبایی باشد، با چنین عاقبتی روبه برو خواهید شد. باید توجه داشت که معناى این روایت این نیست که معیار زیبایى اصلا نباید مورد توجه باشد؛ بلکه تاکید دارد که اولویتهاى گزینش همسر، باید رعایت گردد و اولویت درجه دو و سه جاى اولویت اول را نگیرد.
و اما باز هم افراد مذهبی دچار مشکل انتخاب همسر هستند زیرا آنها همسری را می خواهند انتخاب کنند که الگویشان حضرت زهرا(س) باشد که بدون شک بهترین انتخاب همین انتخاب است اما دوست عزیز
انقدر به دنبال فاطمه نگرد ؛
 اندکی هم خودت علی باش
 بله درست است بچه مذهبی ها افراد درستی هستند اما بدون شک تا رسیدن به الگویشان حضرت علی(ع) هنوز خیلی باید راه بپیمایند.

مهاجر
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۰۵ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱ نظر

وبگاه "گنجینه" نوشت:

حجت الاسلام قرائتی در سخنرانی شب قدر رمضان در مسجد دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکل جامعه ما یا ناشی از غفلت است و یا به خاطر شهوت گفت: راه حل غفلت نماز است و مشکل شهوت هم با ازدواج حل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتیسخنران مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه تهران پس از بیان فضائل حضرت امیرالمؤمنین (ع) گفت: بعضی عروسها می گویند اگر بخواهیم وضو بگیریم لاک و آرایشمان خراب می شود، نماز را قربانی و زندگی را با حذف نماز آغاز می کنند، این زندگی نمی تواند برکت داشته باشد. گاهی زندگی را با دروغ آغاز می کنیم، چند روز پیش ستاد اقامه نماز بودم، دختر و پسری پیشم آمدند، داماد مهریه هزار سکه ای را قبول کرده بود، گفتم شغلت چیست؟ گفت کارمندم. گفتم تو تا آخر عمرت هزار سکه می توانی پیدا کنی؟ به عروس گفتم چرا زندگی را مصنوعی درست می کنید؟ آخرش
مهاجر
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
عاشقانه

قهر بودیم ، در حال نماز خوندن بود ..
نمازش که تموم شد هنوز پشت به اون ورنشسته بودم
کتاب شعرش و برداشت و با یه لحنِ دلنشین شروع کرد به خوندن
ولی من باز باهاش قهر بودم …!!!
کتاب و گذاشت کنار ، بهم نگاه کرد و گفت :
“غزل تمام ، نمازش تمام ،دنیا مات ، سکوت بین من و واژه ها سکونت کرد”
باز هم بهش نگاه نکردم …
اینبار پرسید : عاشقمی؟؟ سکوت کردم …
گفت: “عاشقم گر نیستی لطفی بکن نفرت بورز …
بی تفاوت بودنت هر لحظه آبم می کند”
دوباره با لبخند پرسید : عاشقمی مگه نه ؟؟؟
گفتم : نـــــــه
گفت : ” لبت نه گوید و پیداست می گوید دلت آری ..
که این سان دشمنی یعنی که خیلی دوستم داری ”
زدم زیرِ خنده … و رو بروش نشستم …
دیگه نتونستم بهش نگم وجودش چقدر آرامش بخشه …
بهش نگاه کردم و از ته دل گفتم :
خدا رو شکر که هستی …


منبع

مهاجر
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۹ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر

پاسخ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدا

 مورخ 21 خرداد1390


سوال – درباره ی حقوقی که خانم ها باید در مورد آقایان رعایت کنند توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – این هفته حقوقی است که باید خانم گوش کند تا مرد آزاری نکند . ما حقوق را نباید فدای یکدیگر بکنیم . من تکلیف و حقوق خودم را رعایت می کنم . و به طرف مقابل خودم کاری ندارم که حقوق من را رعایت می کند یا خیر . من باید وظیفه ی خودم را انجام بدهم . غالب مشکلات ما در برنامه های خانوادگی نگاه یک سویه است . طرف مقابل می گوید که باید حقوق من را رعایت بکنی و طرف دیگر هم می گوید که باید حقوق من را رعایت بکنی و گاهی خود همین باعث تنش می شود. ما می گوییم هر کس تکلیف خودش را انجام بدهد . من در مورد آقایان هفت مورد را ذکر کردم که مورد آزار خانم ها می شود . این هفته به عکس قضیه وارد می شویم. اسلام به هر دوی اینها توجه کرده است . عدم رعایت آن باعث ضرر است . بطور کلی زنی که شوهرش را آزار بدهد گناه می کند . رسول خدا فرمود :
مهاجر
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۰۵:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر