ازدواج

حقوق مرد

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۵۰ ق.ظ

پاسخ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدا

 مورخ 21 خرداد1390


سوال – درباره ی حقوقی که خانم ها باید در مورد آقایان رعایت کنند توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – این هفته حقوقی است که باید خانم گوش کند تا مرد آزاری نکند . ما حقوق را نباید فدای یکدیگر بکنیم . من تکلیف و حقوق خودم را رعایت می کنم . و به طرف مقابل خودم کاری ندارم که حقوق من را رعایت می کند یا خیر . من باید وظیفه ی خودم را انجام بدهم . غالب مشکلات ما در برنامه های خانوادگی نگاه یک سویه است . طرف مقابل می گوید که باید حقوق من را رعایت بکنی و طرف دیگر هم می گوید که باید حقوق من را رعایت بکنی و گاهی خود همین باعث تنش می شود. ما می گوییم هر کس تکلیف خودش را انجام بدهد . من در مورد آقایان هفت مورد را ذکر کردم که مورد آزار خانم ها می شود . این هفته به عکس قضیه وارد می شویم. اسلام به هر دوی اینها توجه کرده است . عدم رعایت آن باعث ضرر است . بطور کلی زنی که شوهرش را آزار بدهد گناه می کند . رسول خدا فرمود :کسی که زنی دارد که او را آزار می دهد ، خدا نماز و حسنات زن را قبول نمی کند مگر اینکه شوهرش را راضی کند. حتی اگر تمام روزها را روزه بگیرد . امام صادق (ع) بر خانمی درود فرستادند و به یک خانمی لعن فرستاند . لعنت خدا لعنت خدا بر زنی که شوهرش را آزار بدهد و او را غمگین کند ، خوشبخت خوشبخت زنی است که همسرش را تکریم کند و او را آزار ندهد . ما به مواردی که باعث آزار مرد می شود می پردازیم . یکی از این موارد به خشم در آوردن مرد است . رسول خدا فرمود : وای بر زنی که شوهرش را عصبانی می کند . گاهی عصبانیت مرد با گیر دادن به او است . مثلا بی توجهی به خانواده ی مرد باعث عصبانیت او بشود . چرا به خانواده ات سر زده ای ؟ مثلا مرد دلش نمی خواست که شما با آرایش بیرون بروی یا دلش نمی خواست که میهمان بدون هماهنگی او دعوت بکنی . البته اشکالی ندارد ولی خوب آقا با برادر خانم با هم کدورتی دارند یا اختلافی دارند که نمی خواست برادر شما در آن میهمانی باشد . شما برادرتان را به میهمانی دعوت می کنید و او عصبانی می شود . امیرالمومنین در مورد حضرت زهرا می فرمایند : به خدا قسم یک بارهم من را ناراحت و عصبانی نکرد . از نظر روانشناسی آقایان سعی دارند که خودشان مشکلات شان را حل کنند و از دخالت دیگران در حل مشکلات شان ناراحت می شوند .از به رخ کشیدن دیگران در حل کردن مشکلات شان ناراحت می شوند . برعکس خانمها وقتی مشکلی دارند ضمن اینکه دوست دارند کمک بگیرند ، دوست دارند که آنرا پردازش کنند . مثلا وقتی می خواهد اتفاقی را تعریف کند همه را کامل می گوید و حرف زدن را دوست دارد وحرف زدن او را تخلیه می کند . شما نباید توی ذوق خانم بزنید و باید به حرفهای او گوش بدهید . مثلا آقا پولی در بانکی گذاشته و آن بانک ورشکست شده است . خودش این را مطرح می کند . خانم می گوید که برادر من تدبیرش از تو بهتر است زیرا پول را در بانک دیگری گذاشت و سه برابر سود برد ، تو پول را از بین بردی .این حرفها مرد را آتش می زند . مثلا برادر من سه سال است که در این اداره است و الان مدیر شده است ولی تو هنوز کارمند هستی ، این مرد را خیلی آزار می دهد . یکی ازموارد به غضب درآوردن مرد این است که شما بگویید به برادرم زنگ بزنم که مشکل ما را حل کند . مرد از این کار ناراحت می شود . در این مواقع بگذارید که مرد خودش مشکل را ببیند و بررسی کند و بعد خودش کم کم جلو می آید و می گوید که خانم می شود از برادر شما کمک بگیریم ؟ آقایان زود نمی گویند که به من کمک کنید بر عکس خانم ها . یکی دیگر از موارد به خشم در آوردن آقایان کفران نعمت است . شما همیشه دوست دارید که خدا به شما توجه بکند. داریم که در روز قیامت همه ی نظرها رو به خداست . رسول خدا فرمود : خداوند زنی را که از همسرش حس تقدیر نداشته باشد نمی بخشد . مثلا یک کار کوچک مادر یا برادرش را خیلی بزرگ می کند . این یک نوع عدم سپاس است . داریم که پیامبر از جایی رد می شدند و عده ای خانم دور هم نشسته بودند . پیامبر اشاره کرد و به جمع خانمها سلام کرد . بپرهیزید از این که نعمت ها را ناسپاسی کنید . به ذهن انسان می رسد که منظور کفران نعمت های خداست . یکی از خانم ها گفت : پناه می بریم به خدا ما کفران نعمت های خدا را انجام نمی دهیم . پیامبر فرمود: بله . یکی از شما مدتی بی شوهر می ماند ، در خانه ماندنش به درازا می کشد سپس خدا شوهری نصیب او می کند ، خدا به آنها اولادی می دهد و بعد زن کاری می کند که مرد غضب می کند . گاهی به مرد می گوید که ما در خانه ی تو یک روز خیر ندیدیم ، این کفران نعمت می شود . کسانی که قدر شوهرشان را نمی دانند کفران نعمت کرده اند. دومین آسیبی که باعث لطمه زدن به زندگی آنها می شود کفران نعمت است . سومین آسیب منت گذاشتن بر همسر است . گاهی خانم دکتر است و شوهر لیسانس یا کاسب است ، این در زندگی مشکلی پیش نمی آورد . رسول کرم فرمود : زنی که بخاطر مالش بر مرد منت بگذارد و به او بگوید که تو داری از مال من می خوری ، اگر این خانم کل مال را صدقه بدهد خدا از او قبول نمی کند . ممکن است بعضی از خانم ها خیلی پول داشته باشند ولی مرد دوست دارد که زن از او پول بگیرد . زن نگوید که من نیازی به پول تو ندارم . این حرف مرد را خُرد و ناراحت می کند. اگر شما بیرون می رویید بگذارید که مرد خرج کند واگر پول به آقا می دهد با حساب و کتاب بدهد ولی منت نگذارد . این به شخصیت مردها لطمه می زند. البته اینها عمومیت دارد . ممکن است که مردی از منت گذاشتن همسرش خوشش بیاید که این استثنا است . آسیب چهارمی که مرد را آسیب می دهد این است که زن خودش را برای غیر شوهر تزیین کند . رسول اکرم فرمود : اگر زن با آرایش و عطر از خانه بیرون برود اگر مرد راضی باشد ، هر قدمی که این خانم برمی دارد خانه ای از آتش برای مرد در جهنم درست می کنند . بعد از مراسم عروسی آقایی می دوید تا خانمش را ببیند و می گفت که الان که عروسی تمام بشود خانم من قیافه اش هم عوض می شود . حالا صحبت ما روی این است که خانم آرایش می کند در جایی که همه خانم هستند ، اما برای مرد این کار را انجام نمی دهد . گاهی آقایان چیزی را بروز نمی دهند و نمی گویند ولی آن چیز برایشان ناراحتی ایجاد می کند . من سخنرانی داشتم برای کسانی که در خارج رفت و آمد زیادی داشتند مثل خلبان ها و میهمان دارها . آنها در خارج همه جور افراد می بینند . اکثر آنها حرف شان این بود که ما صحنه های آنچنانی در آنجا می بینیم و می خواهیم که همسران ما خودشان را با آن شرایط آنجا وفق بدهند . و حداقل همسرم را در خانه آن طوری ببینم که در آنجا خانم ها را در خیابان می بینم تا نگاه من به آن زن نیفتد . پس چهارمین آزار یکی این است که خودش را برای غیر همسر آرایش کند . در اینجا به مرد ظلم می شود . متاسفانه الان این خیلی زیاد شده است . در بعضی مواقع ما می بینیم خانم هایی آرایش هایی می کنند که مثل این است که می خواهند عروسی بروند . زنی پیش رسول خدا آمد و پیامبر به او گفت که زینت خودت را برای جزء شوهرش آشکار نساز و جایز نیست برای هیچ زنی که جز مچ و پای خویش را برای شوهرش آشکار سازد .اگر زنی این کار را بکند خدا او را لعن و نفرین می کند .خدا و فرشته ها او را لعن می کنند . پس یک تزیین برای غیر همسر نکنید و دیگر این که همسران تان را دریابید . بعضی ها می گویند که ما پسر و دختر بزرگ داریم و خسته هستیم .بالاخره یک فضاهایی وجود دارد که شما به همسرتان برسید و او را راضی نگه دارید . آسیب پنجمی که موجب آزار همسر می شود عدم حقوق مرد در امور همسرداری است . خانواده ها به دلایل مختلفی این را نادیده می گیرد . می گویند که وقتی شوهر شما احساس نیاز می کند شما باید نماز را طول ندهید . اگر زنی این چنین باشد تا صبح مورد لعن الهی واقع می شود . سفارش شده که دوستی و محبت را اعلام کنید. آقایی از همسرش گله می کرد که اظهار محبت به من نمی کند و محبت من را جواب نمی دهد . البته آقا هم اشتباهی می کرده زیرا جلوی خواهر و برادر خانم به او اظهار محبت می کرده است و این درست نیست . در خارج اظهار محبت را در خیابان هم انجام می دهند . در اسلام تاکید شده که فرزندان بدون اذن وارد اتاق پدر و مادر نشوند . کسی بدون اذن وارد اتاق مادرش شد و پیامبر به او فرمود : چرا این کار را می کنی نمی ترسی مبادا مادرت در حال عوض کردن و شستشوی لباسهایش باشد. اگر محبت کلی بین دیگران است اشکالی ندارد . نکته ی دیگر این بود که آقا می گفت که این خانم چند ماهی است که پدرش را از دست داده است و بطور کلی خانواده را فراموش کرده است و فکر می کند که ما پدرش را کشته ایم . خانم نباید این را سر مردش خالی کند البته مرد هم باید ملاحظه بکند ولی زندگی نباید دچار استیصال بشود . خانمی می گفت که پدر من فوت شده و من با شوهرم عقد بسته هستم ولی گفته ام تا سال پدرم نشود عروسی نمی کنم .این اشتباه است . حضرت علی (ع) به توصیه ی حضرت فاطمه چند روز بعد از شهادت ایشان ازدواج کردند . آسیب ششم این است که مرد را مکلف به کاری بکنید که در توانش نیست . مثلا آقا با خانمی ازدواج می کند و درآمد محدودی دارد . بعضی ها آنها را به میهمانی دعوت می کنند و خانم هم می گوید که ما هم آنها را دعوت کنیم و آقا می گوید که من نمی توانم این کار را بکنم . خانم می گوید من دیگر میهمانی نمی روم تا آنها را دعوت کنیم . مثلا می گویند که فلانی ماشین خودش را عوض کرده ما هم این کار را بکنیم ولی مرد می گوید که من نمی توانم این کار را بکنم . رسول اکرم می فرماید : کسی که همسری دارد که بر نداری مرد صبر نمی کند و خودش را با ثروت مرد وفق نمی دهد و بر او سخت می گیرد و چیزهایی گردن مرد می گذارد که توانش را ندارد ، خدا از او حسنه قبول نمی کند تا زمانی که این فرهنگ را دارد غضب خدا شامل حال او می شود . خانم هایی که وضع مالی شان متوسط یا پایین تر است بیشتر یه این توجه بکنند . خانم ها چشم هم چشمی نکنند . آخرین نکته خیانت زن نسبت به مرد است . رسول اکرم فرمود : چند چیز انسان را از پای در می آورد . یکی از آنها زنی است که به تو خیانت بکند. گاهی آقا پیر شده است و خانم به دنبال مردهای دیگر می رود . اگر اینکار منجر به زنا بشود که زنای محصنه است و حد آن اعدام است . گناه بسیار بزرگی است . زن باید مرد را حفظ کند . بعضی خانواده ها شوهرشان دوسال است که به زندان افتاده است یا آقا بخاطر درس خواندن به خارج از کشور رفته است ، خانم باید به مردش خیانت نکند .

منبع
http://link.yamojir.com/sh-link-show.php?id=170
۹۳/۰۵/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی