ازدواج

سومین رفتار عاطفه شکن

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱ ق.ظ

سومین رفتار عاطفه شکن ( حتماً بخوانید )

آقایان محترم! سومین رفتاری که موجب شکسته شدن عاطفه ی همسرتان می گردد ، بی توجهی به اوست.

در زندگی مشترک مرد باید به چند چیز توجه ویژه داشته باشد ، تا عاطفه ی همسرش خدشه دار نگردد:

توجه به ظاهر همسر

اگر مردی مشاهده کرد که همسرش لباس مرتبی پوشیده یا چهره اش را آرایش کرده است و یا عطر به خودش زده ، باید او را زباناً تشویق کند و بگوید که:  زیبا شده ای ، این لباس خیلی بهت میاد ، یا چه عطر خوشبویی زده ای.

از طرفی زنان نیز باید برای شوهران خود در منزل آرایش کنند ، تا مردانشان به انحراف کشیده نشوند. نقل است که پیامبر گرامی اسلام وقتی به زنان توصیه فرمودند که برای شوهرانتان در منزل آرایش کنید ، زنی خدمت حضرت ص رسیدند و عرض کردند: یا رسول الله! همسر من نابینا است ، من اگر هم آرایش کنم او نمی بیند. حضرت فرمودند: تو برای همسرت عطر بزن. لذا آرایش کردن برای شوهر ، موضوع حائز اهمیتی است ، اما متأسفانه در جامعه امروزی بعضی از زنان ، جنبه حلال و شرعی آن که آرایش برای همسرشان است را رها کرده و جنبه حرام و غیر شرعی آن که آرایش در منظر دید نامحرم است را برگزیده اند.

به هر حال مرد اگر به تغییرات ظاهری همسرش توجه نکند ، عاطفه ی همسرش شکسته خواهد شد.

توجه به کارکرد ها و زحمت ها و تغییرات مثبت

آقایان محترم! هنگام ورود به خانه اگر تغییری در خانه مشاهده کردید ، زبانی از همسرتان تشکر کنید. مثلاً همسرتان از صبح با هزار زحمت لباس های چرکین را شسته ، خانه را مرتب کرده ، در و پنجره را برق انداخته ، اما شما بدون توجه به این موارد،  یک خسته نباشید خشک و خالی نیز به او نمی گویید. مطمئن باشید گفتن یک جمله کوتاه مثل: خیلی زحمت کشیدی ، دستت درد نکنه ، خسته نباشی. یا اگه تو نبودی معلوم نبود ما باید چیکار می کردیم و از این قبیل جملات ، تمام خستگی را از تن همسرتان خارج نموده و شادابی خاصی را برایش به ارمغان خواهد داشت.

در مورد کودکان نیز رعایت این نکته ضروری است. متأسفانه ما عادت کرده ایم که مچ کودکانمان را در کارهای اشتباه بگیریم. مثلاً اگر پنج ساعت کودکمان ساکت و آرام نشسته اصلاً به او توجهی نداریم ، اما اگر یک اشتباه کوچک از او سر بزند ، شروع به داد و بیداد بر سرش می نماییم.

والدین گرامی! سعی کنید که از کودکانتان در کارهای خوب مچ گیری نمایید ، مثلاً اگر دیدید کودکتان وسایلش را مرتب می کندو نظم خوبی دارد ، به او زباناً بگویید که من این کار خوبت را دیدم و لذت بردم. این حرکت شما موجب تقویت آن رفتار و ترغیب کودک برای انجام رفتارهای خوب دیگر خواهد شد.

توجه به غذا

آقایان گرامی! همسر شما چندین ساعت در آشپزخانه زحمت می کشد تا وقتی شما از سر کار بر می گردید غذایتان آماده باشد. لذا وقتی غذا را خوردید ، به او بگویید که خوشمزه بود و بعد از تشکر از همسرتان از سر سفره برخیزید.

توجه به ناراحتی ها

آقایان باید توجه داشته باشند که مشکلات ، غالباً زن را بهم می ریزد. لذا اگر مردی در مورد مشکلات پیش آمده تفاوت چندانی به خرج ندهد ، این آشفتگی در زن تشدید خواهد شد و عوارض روانی خاصی را برای همسر و محیط خانه به وجود خواهد آورد. لذا اگر مشکلی در خانه ، یا محیط کار برایتان ایجاد شد ،پیگیری لازم را انجام دهید تا همسرتان بی تفاوتی را در رفتارتان احساس نکند.

توجه به مشکلات فرزندان

آقایان محترم! آنچه زن را به شدت آزار می دهد ، بی توجهی مرد به وضعیت فرزندانش می باشد. لذا در حل مشکلات فرزندانتان کوشا باشید.

توجه  در میهمانی ها و مسافرت ها

معمولاً مردان در این دو مورد از همسرشان غافل می شوند که این رفتار کاملاً غلط است. مثلاً روز جمعه  میهمان به منزل آنان می آید و مرد خانواده از زمان ورود میهمان ها با آنها شروع به صحبت می کند تا زمانی که آنها می خواهند بروند و در این مدت اصلاً فکر نمی کند که همسرش دارد چکار می کند ، در آشپزخانه چیزی کم نداردیا نه ، کمک می خواهد یا نه  و .. ؛ این مسئله تا حدود زیادی زن را آزار می دهد. در مسافرت ها هم همینطور. گاهاً مشاهده می شود که ( به خصوص در مسافرت های دوستانه) مرد دائماً با دوستانش است و انگار نه انگار که همسرش نیز با او به مسافرت آمده و باید وقتی را نیز برای گردش با او بگذارد. لذا آقایان بزرگوار! سعی کنید وقتی مهمان دارید حتماً چندین بار به همسرتان سر بزنید و به او بگویید: کمکی می خواهی ؟ ، چیزی لازم نداری؟ و... و در مسافرت ها نیز از او غافل نشوید و گردش با او را در اولویت کارهایتان قرار دهید

توجه به نیازهای ضروری

اگر در منزل یک مشکل به وجود آمده سریع آن را برطرف کنید. مثلاً خانومی می گفت : دو سال است لامپ آشپزخانه ی ما سوخته و شوهرم هنوز عوض نکرده است. خوب این رفتار ، زن را آشفته خاطر می کند. لذا توجه داشته باشید که اگر اتفاق و نقصی در منزل ایجاد شد سریعاً آن را برطرف نمایید.

تماس تلفنی در طول روز به همسر

خصوصاً مردانی که بخش زیادی از روز را در منزل نیستند ، باید سعی کنند در طول روز با خانومشان تماس بگیرند و حالش را جویا شوند ، این رفتار معجزه می کنند و همسرتان را به آرامش عجیبی می رساند. لذا حتماً سعی کنید که در طول روز تماسی هر چند کوتاه با همسرتان برقرار کنید و به او خسته نباشید گفته و حالش را جویا شوید.

توجه به نگرانی های همسر با اقدام فوری

مثلاً اگر قرار است جمعه میهمان بیاید ، خانوم ها از چند روز قبل جوش می خورند که چیزی کم نباشد و در پی برطرف کردن کاستی ها هستند. لذا اگر مردی بی تفاوت باشد و بگوید حالا تا جمعه وقت زیاد است و همان روز فلان چیز را می خرم ، این رفتار باعث آشفتگی زن و خدشه دار شدن عاطفه اش خواهد شد. لذا به این نکته باید توجه ویژه داشت و با رفع سریع کاستی ها در چنین شرایطی ، اسباب ناراحتی زن را از بین برد.

و نکته دیگر اینکه آقایان نباید هیچوقت بدون مشورت و هماهنگی با زنشان ، مهمان دعوت نمایند. زن هرگز میهمان ناخوانده دوست ندارد ، چون او علاقمند است که به نحو احسنت از میهمانانش پذیرایی کند و وقتی مردی بدون هماهنگی اولیه و در آخرین لحظات خبر آمدن میهمان را به همسرش می دهد ، موجب ناراحتی همسرش خواهد شد ، چون زن احساس می کند که فرصت مناسبی برای فراهم آوردن میهمانی آبرومند و خوب را ندارد. پس هرگز بدون هماهنگی او و به طور ناگهانی میهمان دعوت نکنید.

حضور در شرایط سخت

خانوم ها حضور مرد در شرایط سخت را هرگز فراموش نمی کنند. لذا سعی کنید در شرایط سخت و مهم ، مثل وضع حمل همسرتان و ... در کنارش باشید. جوانی را سراغ دارم که یک ساعت مانده به مراسم عقدش در زمین فوتبال، بازی می کرد ، خوب وقتی زن چنین بی تفاوتی را از مردش می بیند ، از لحاظ عاطفی ضربه خورده و همسرش را یک مرد بی تفاوت و بی خیال می داند.

حضور در بیماری ها

زن خیلی دوست دارد که مرد در کنارش باشد خصوصاً در زمان بیماری.

آقایان بزرگوار! پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: نشستن مرد در کنار همسرش از اعتکاف در مسجد النبی ص محبوب تر است.

این روایت نشان از اهمیت حضور در کنار همسر دارد. لذا سعی کنید در اوقات بیکاری و حضور در منزل ، بیشتر وقتتان را با همسرتان سپری نمایید.

۹۲/۰۱/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی