ازدواج

امروزه  یکی از موانع ازدواج هزینه های سنگین آن می باشد، بطوری که بسیاری از جوانها به بهانه هزینه هایی که باید برای ازدواج پرداخت کنند از این سنت الهی روی گردان شده اند.اما اگر نظری  به ازدواج از منظر دین بیفکنیم خواهیم دید که اکثر هزینه هایی که برای ازدواج امروزه وجود دارد جزء بدعتی آشکار چیزی نبوده زیرا بسیاری از خرجهای که امروز برای مراسمات ازدواج  صورت می گیرد همه آنها  جزء اسراف چیزی دیگری نیست ،رهبر معظم انقلاب در این مورد می فرمایند:در همه امور زندگی تان سادگی را رعایت کنید . اولش هم از همین مراسم ازدواج است ، از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید ، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الّا شما که رفتید آن مجلس کذایی ِ مثل اعیان و اشراف های زمان طاغوت را درست کردید ، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید . این جور نمی شود دیگر. از اول، زندگی را پایه اش را بر اساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان ، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شاءا... آسان شود.[۱]
اما گاهی اوقات با زیرکی و درایت می توآن کاری کرد که این هزینه ها را به حداقل خودشان برسانیم که  از جمله می شود به موارد زیل اشاره کرد.

برای کاهش هزینه‌های عروسی چگونه عمل کنیم

صرفه جویی در هزینه های عروسی یعنی چه ؟ آیا صرفه جویی ،به معنای لذت نبردن از این اتفاق مهم زندگی و کم اهمیت جلوه دادن آن است؟در جواب باید گفت خیر.بلکه هدف از صرفه جویی در هزینه ها، مدیریت صحیح و دینی بودجه و هزینه عروسی است که می تواند شروعی درست در ابتدای زندگی شما باشد .

عاقلانه خرج کردن

منظور ما از صرفه جویی و مدیریت هزینه های عروسی، عاقلانه خرج کردن است و برای عاقلانه خرج کردن رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند. اگر شما هم به دنبال راههای صرفه جویی و قناعت هزینه های ازدواج و عروسی هستید، این نکات را بخوانید.

 کاهش هزینه های عروسی با تعیین هوشمندانه تاریخ مراسم

اگر مصمم هستید هزینه های مراسمات ازدواجتان را کاهش دهید، اولین اسکناس ها را می توانید با تعیین درست و دقیق تاریخ مراسم خود، صرفه جویی کنید. بسیاری از خدمات مرتبط با برگزاری مراسم عروسی، در روزهای وسط هفته و فصل های پاییز و زمستان، ارزانتر هستند.
شما می توانید با انتخاب یک روز در روزهای وسط هفته تخفیف های قابل توجهی در این خدمات کسب کنید. بعنوان مثال، تالارها و باغ های محل برگزاری مراسم، گل فروشی ها، موسسه های عکاسی و فیلم برداری، آرایشگاه های عروس و ... همگی در روزهای میانی هفته، تخفیف های قابل توجهی به مشتریان خود می دهند.
علاوه بر این در فصل های سرد سال مثل پاییز و خصوصا زمستان، که بازار مراسم عروسی کم رونق تر است، می توانید این خدمات را با قیمت های پایین تری نسبت به بهار و تابستان، دریافت کنید.

انتخاب درست محل برگزاری مراسم عروسی

آمارو ارقام نشان می دهد بخش عمده ای از هزینه های عروسی (حدود ۳۰%) مربوط به خرج های محل برگزاری مراسم و پذیرایی است. بنابراین در انتخاب باغ یا تالار محل برگزاری جشن عروسی تان بیشتر دقت کنید. بعنوان مثال اگر تعداد مهمانان شما کم است، چه لزومی دارد که یک تالار بزرگ را انتخاب کنید؟ چرا سراغ مکان کوچکتری نمی روید؟ با انتخاب جای کوچکتر، مهمانان شما هم بیشتر به هم نزدیک می شوند و اصطلاحا در فضای تالار " گم نمی شوند ".یا اصلا چه لزومی دارد که تالار بگیرید بسیاری از زواجهای جوان هستند که با هزینه عروسی خود منزل ویا ..تهیه کرده اند.

برخی از باغ ها نیز به دلیل اینکه در اطراف شهرها واقع هستند و در ضمن هزینه های کمتری دارند، با قیمت های مناسب تری با شما قرارداد می بندند و در عین حال مهمانان شما از فضای با طراوت آنجا لذت می برند. شاید گزینه مناسبی باشد اگر به تالارها و باغ هایی که به فاصله کمی در اطراف شهر شما هستند فکر کنید. این اماکن به دلیل دورتر بودن از مراکز شهری، قیمت های مناسب تری دارند و در ضمن مهمانان شما دردسر ترافیک سنگین داخل شهر را هم نخواهند داشت.

 گل آرایی ها و تزئینات غیر ضروری را کلا حذف کنید

گل آرایی ماشین عروس ، بادکنک آرایی سالن پذیرایی، آتش بازی های بی جا و ... در ظاهر چندان پرخرج نیستند اما اگر با هم جمع شوند برای شما گران تمام می شوند. دراین جور مواقع احساسی تصمیم نگیرید. برخی از این خدمات مثل تزئین ماشین عروس را می توانید با هزینه های کمتری نیز انجام دهید. مثلا باحذف برخی از گل های گران قیمت و جایگزین کردن آنها با گل های ارزان تر و یا اصلا گل های ماشین عروس را کمتر کنیم و یا حذف گل هایی که مربوط به آن فصل نیستند و انتخاب گل هایی که در آن فصل فراوان تر هستند، می توانید هزینه های تزئین ماشین عروس را بسیار کاهش دهید.

درعکاسی و فیلم برداری عروسی ولخرجی نکنیم

عکاسی و فیلم برداری مجلس عروسی یکی از قسمت هایی است که اگر کمی هوشیارانه عمل کنیم  می توانید حسابی در هزینه های آن صرفه جویی کنید. اولا قبل از هر چیزی بگویم ما می توانیم برای عکاسی و یا فیلم برداری از دوستان و یا آشنایان خودمان استفاده کنیم و لازم نیست برویم سراغ موسسات و ..دیگر و اگر هم نشد در درجه اول سعی کنید با چندین موسسه مذاکره کنید و از قیمت ها و همچنین کیفیت کار آنها مطلع شوید و در آخر کمترین قیمت را انتخاب کنی

هزینه های ماه عسل

ماه عسل نیز یکی از پرخرج  ترین قسمت های عروسی است. البته شاید لذت بخش ترین آن نیز باشد. اما با انتخاب صحیح مقصدتان، می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. از قبل در باره محل های مورد نظرتان تحقیق کنید تا بتوانید حدود قیمت ها را بدانید و بهتر انتخاب کنید ویا لازم نیست در فصل هایی برویم ماه عسل که به تعطیلات خورده و تقریبا تمامی هتل ها از قبل رزو شده اند و یا بدلیل کم شدنشان قیمت ها دو چندان شده باشند.
گاهی اوقات مسافرت به یک روستای باصفا در دل طبیعت و اقامت در یک خانه محلی با اجاره کم، خاطرات فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهند زد. اگر زمان ماه عسل خود را کمی جابجا کنید و در روزهایی که مسافرت ها رونق کمتری دارند، به ماه عسل بروید، می توانید حسابی در هزینه ها صرفه جویی کنید. در ایران، معمولا در فصل مدارس مسافرت ها از رونق می افتند و اماکن تفریحی خلوت و ارزان هستندولی بهتر است بدانیم که ماه عسل هم چندان ضروری نیست یعنی شروع یک زندگی بدون ماه عسل هم شدنی است ،بعضی از زوجهایی وجود دارند برای اینکه در هزینه های عروسی و ازدواجشان ولخرجی و اسراف نکرده باشند ،بجای هزینه کردن مراسم پر خرج جشن عروسی هزینه اش را صرف ماه عسل خود می کنند.[۲]

 

منابع:

 مطلع عشق سایت اصلاح الگوی مصرف[۱]
تبیان [۲]

۹۲/۱۰/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی