ازدواج

((به نظر می رسد بیشتر جوانان قید ازدواج را زده اند و یا زوج های جوان خیلی کمتر از گذشته برای خرید به بازار می آیند و وقتی هم که می آیند ترجیح می دهند با نصف کردن سرویس طلا و کم کردن از آن به نوعی آبرو داری کنند.چون قدرت خریدشان پایین آمده است و از پس چنین هزینه هایی بر نمی آیند. در این بین هستند جوانانی که به دلیل ترس از کابوس خرید، عقد و تالار و هزینه های سنگین ازدواج از ازدواج می ترسند و هرگز پا پیش نمی گذارند)).



انگشت دختر ساده ترین سرویس طلا و جواهر موجود در ویترین را نشانه رفته است.سرویس جواهر ساده ای که وقتی از قیمتش مطلع می شوند هوش از سرشان می پراند و رنگ پریده به هم نگاه می کنند.پسر نگاهی معنا دار به همسرآینده اش می کند و با زبان بی زبانی به اومی فهماند که خرید چنین سرویسی در توان او نیست. ساعت ۱۱صبح است و بازار طلا و جواهر بازار بزرگ تهران آرام آرام می خواهد کارش را شروع کند.همان ابتدای دهانه ورودی بازار طلا فروشان چند دختر و پسر جوان که برای خرید عروسی همراه با خانواده هایشان به بازار آمده اند توجه ها را جلب می کنند.عروس و داماد آینده و همراهانشان که برای خرید طلا و جواهر به بازار تهران آمده اند و شاید قصدشان خرید ی ارزان قیمت تر از مغازه های سطح شهر است وارد مغازه ای می شوند. دختر انگشت اشاره اش را به سمت ساده ترین سرویس موجود در ویترین مغازه می گیرد و می گوید این یکی بد نیست.سرویسی که قیمت ۱۵میلیونی اش هوش از سرشان می پراند و نگاهشان را به هم گره می زند. با پیشنهاد صاحب مغازه و پس از کلی بحث بین همراهان عروس و داماد قرار بر این می شود که آقا داماد علی الحساب نیمی از سرویس؛ شامل گردنبند و گوشواره ها را خریداری کند و بقیه را بگذارند برای زمانی که دستشان باز شد و وضع مالی شان بهتر شد.

خرید سرویس طلا و حلقه نامزدی اولین خان ازدواج 
نوبت خرید حلقه های ازدواج است و دیگر نمی شود از خرید آن صرف نظر کرد، پسر به آرامی چیزی در گوش همسر آینده اش زمزمه می کند و پس از آن بازهم ساده ترین حلقه ها روی میز طلا فروشی قرار می گیرد. چانه زدن های مادر داماد و عروس خانم هم نمی تواند حتی ریالی از مبلغ ۱میلیون و ۸۵۰هزار تومانی حلقه ها کم کند و با هزار منت از سوی جواهر فروش حلقه ها برایشان فاکتور می شود. با داماد آینده که صحبت می کنم می گوید: با پس انداز و وام هایی که گرفته ام و کمکی که پدرم برای ازدواجم به من کرده باید هم خرید عروسی را انجام دهیم ،هم مراسم را برگزار کنیم و هم خانه ای را برای سکونت رهن و اجاره کنیم.هزینه ها سر سام آورند و فکر می کنم با این وضعیت باید دوباره به سراغ وام و قرض گرفتن بروم.

جوانانی که قید ازدواج را می زنند 
برای آگاهی بیشتر از وضعیت خرید های ازدواج به سراغ یکی از طلا فروشان بازار می روم، تاجری که از کم شدن حجم فروشش ناراحت است می گوید:درست است که میزان نقدینگی و مبلغ ریالی فروشمان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما حقیقت چیز دیگری است ، به نظر می رسد بیشتر جوانان قید ازدواج را زده اند و یا زوج های جوان خیلی کمتر از گذشته برای خرید به بازار می آیند و وقتی هم که می آیند ترجیح می دهند با نصف کردن سرویس طلا و کم کردن از آن به نوعی آبرو داری کنند.چون قدرت خریدشان پایین آمده است و از پس چنین هزینه هایی بر نمی آیند. در این بین هستند جوانانی که به دلیل ترس از کابوس خرید، عقد و تالار و هزینه های سنگین ازدواج از ازدواج می ترسند و هرگز پا پیش نمی گذارند.

خرید آیینه و شمعدان رسمی دیرینه! 
از چهار راه گلوبندک به سمت خیابان وحدت اسلامی می شود بورس آیینه و شمعدان فروش های تهران، و هر عروس و داماد تهرانی به خصوص از اقشار متوسط و پایین برای خرید آیینه و شمعدان عروسی شان به این منطقه می آیند. مغازه ها را یک به یک برانداز می کنم تا شاید عروس و دامادی را پیدا کنم که برای خرید به این بازار آمده باشند. پس از گذر از نزدیک به ۲۰مغازه بالاخره به مغازه ای می رسم که معلوم است دو خانواده همراه با عروس و داماد جوان برای خرید آمده اند.عروس خانم دست روی یکی از آیینه شمعدان ها و پایه های آن می گذارد.فروشنده با سرعت می گوید:قیمت این مجموعه برنجی ۶۵۰هزار تومان است. به سرعت آیینه شمعدان کناری اش را هم نشان می دهد و می گوید:این یکی برایتان در می آید یک میلیون تومان. دختر نگاهی به شمعدان های کریستالی موجود درمغازه می اندازد و قیمتشان را سوال می کند و مغازه دار بی درنگ می گوید:بین ۲۰۰تا ۶۰۰هزار تومان.آیینه و شمعدان فروشی های خیابان ۱۵خرداد مختص اقشار متوسط و کم در آمد است و اگر به دنبال آیینه و شمعدان نقره هستید باید خریدتان را از همان بازار بزرگ انجام دهید آن هم با مبلغی معادل ۳تا ۸میلیون تومان که فکر نمی کنم پرداخت این مبلغ از عهده هر کسی بربیاید.اگر پول کافی به همراه داشته باشی و زمان هم اجازه بدهد می شود تمام خرید یک عروسی را از خیابان های اطراف بازار تهران انجام داد.خیابان باب همایون بورس فروش کت و شلوار است و خیلی از آقا دامادها ترجیح می دهند به خاطر قیمت مناسب کت و شلوار در این خیابان کت و شلوار دامادی شان را از مغازه های خیابان باب همایون تهیه کنند.حین قدم زدن در خیابان باب همایون یک پاساژ نوساز وشیک لباس مردانه فروشی توجهم را جلب می کند.از ازدحام و شلوغی بازار در این منطقه و پاساژ خبری نیست و بیشتر مغازه ها خالی از مشتری هستند.قیمت یک ست کامل کت و شلوار دامادی را از یکی از مغازه داران می پرسم. با هیجان می گوید: اگر برای خودتان می خواهید یک دست کت و شلوار ترک را با تخفیف می دهم یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان!

ولی کمی آن سوتر مغازه ای بزرگ که اجناسش تولید داخل است کت و شلوار و پیراهن دامادی را فقط به ۲۰۰هزار تومان می فروشد و صاحب مغازه می گوید:بالاترین قیمت ما ۳۰۰هزار تومان است. اگر امتحان کنی دیگر سراغ جنس خارجی نمی روی.

بعد از هفت خان خرید سر عقد، نوبت یافتن تالار است 
کت و شلوارت را که خریدی و هفت خان خرید سر عقد مثل کیف و کفش عروس، لوازم آرایش و… را پشت سر گذاشتی باید کفش آهنی به پا کنی و به سراغ تالار و خانه اجاره ای بروی تا بتوانی پس از برگزاری یک مراسم آبرو مند دست همسرت رابگیری و زندگی مشترکت را شروع کنی. به سراغ تالارها و سالن های پذیرایی لوکس در خیابان های شمالی تهران نمی روم. چرا که برگزاری یک مراسم عروسی در این گونه سالن ها و تالارها دست کم ۲۰تا ۳۰میلیون تومان هزینه می بردو پرداخت چنین هزینه ای از عهده هر کسی خارج است.تالاری در خیابان پیروزی تهران برای پذیرایی از ۱۰۰نفر میهمان آن هم با یک نوع غذا که همانا زرشک پلو با مرغ است مبلغ یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان مطالبه می کند و اگر بخواهی تنوع غذایی را بیشتر کنی باید تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم هزینه کنی.تالار دیگری در غرب تهران برای پذیرایی از ۲۰۰نفر میهمان با دو نوع غذا ۵میلیون تومان پول می گیرد.البته اگر خودت یا پدرت کارمند یکی از سازمان های دولتی که در تهران صاحب تالارند باشید می توانید با مبلغی معادل ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان جشن عروسی تان را برگزار کنید.

هزینه آرایشگاه و لباس و دسته گل هم با داماد 
از دیگر موارد هزینه بر برای عروسی لباس عروس و هزینه آرایشگاه عروس خانم است که آن هم بر عهده خانواده داماد است. تقاطع خیابان جمهوری با خیابان ولیعصر تهران پراست از مزون های فروش و کرایه لباس عروس.با سرزدن به چند تایی از این مغازه ها قیمت لباس عروس در این منطقه هم به دستم آمد.البته به گفته مردم و عروس خانم هایی که برای خرید به این منطقه آمده اند قیمت در مناطق شمالی شهر خیلی بالاتر از این حرف هاست و اگر با این بودجه به مزون های شمال شهر بروی مایه استهزاء و خنده دیگران خواهی شد.

در این خیابان می توان با ۴۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان لباس عروسی به اصطلاح تن پوش اول خرید و برای یک شب به تن کرد.قیمت گرفتن از آرایشگاه های زنانه کاری زنانه است و باید از عروس خانم ها و خانواده هایشان کمک گرفت،قریب به اتفاقشان می گویند هزینه آرایش عروس در تهران از ۷۰۰هزار تومان شروع می شود و به رقم های میلیونی ختم می شود.

آخرین کار گل زدن ماشین عروس و دسته گل عروس خانم است.قیمت برای گل زدن هم در بالا و پایین شهر متفاوت است و می توان گل زدن یک ماشین عروس را همراه با تهیه دسته گل عروس خانم و دو تا سبد گل در مناطق جنوبی شهر با ۳۰۰هزار تومان انجام داد.همین کار در گل فروشی های بالای شهر و البته با گل های زیباتر و مرغوب تر به رقمی نزدیک به ۲میلیون تومان می رسد.خدا را شکر کارها به خوبی انجام شده است و آقا داماد باید با پس انداز و حقوق کارمندی اش خانه ای تهیه کند. فکر خرید را از ذهنتان خارج کنید چون خرید خانه در این شهر کار هر کسی نیست چه رسد به جوانان. برای این کار هم جنوب شهر را انتخاب می کنیم، آری در این منطقه اگر ۳۰میلیون تومان پول داشته باشی می توانی یک آپارتمان ۵۰متری رهن کنی و اگر بخواهی کمی پا از گلیمت بیرون بگذاری و چند کیلومتری بالاتر بروی باید یا مبلغ رهن را چندمیلیونی افزایش دهی یا ماهیانه بین ۱۰۰تا ۴۰۰هزار تومان روی کرایه خانه بگذاری.

تهیه جهیزیه گرفتار چشم و هم چشمی

تهیه جهیزیه توسط خانواده عروس هم یکی از دغدغه های خانواده هاست و در بسیاری از موارد چشم وهم چشمی بین خانواده ها باعث شده هزینه تهیه جهیزیه سربه فلک بکشد که خود گزارش مجزایی را می طلبد.اما خیابان امین حضور مرکز خرید و فروش لوازم خانگی است و می توان تمام لوازم برقی مورد نیاز برای شروع یک زندگی را از این خیابان خریداری کرد. نکته جالب این است که هر یک از مغازه ها در این خیابان برای اجناسی مشابه قیمت متفاوتی اعلام می کنند و باید برای به دست آوردن کمترین قیمت تمامی مغازه ها را زیر و رو کنی. از بین این همه مغازه فروش لوازم خانگی در این خیابان تنها می توان چند مغازه را پیدا کرد که در آنها اجناس تولید داخل به فروش می رسد. اگر قصد خرید اجناس خارجی دارید باید حداقل ۲۰میلیون تومان پول به همراه داشته باشید. به سراغ یکی از همین فروشندگان تولیدات داخلی می روم. مغازه دار قیمت ساده ترین اقلام موجود در مغازه اش را یک به یک می گوید. ماشین لباسشویی دوقلو از ۳۵۰هزار تومان، ماشین لباسشویی اتوماتیک۸۰۰هزار تومان. یخچال ایرانی هم از ۵۲۰هزار تومان شروع می شود. برای خرید گاز طرح فر حداقل باید ۲۵۰هزار تومان هزینه کنی و با ۱۷۰هزار تومان هم می توانی یک چرخ گوشت و با ۲۲۰هزار تومان هم یک جارو برقی ایرانی بخری.البته اینها قیمت کم کیفیت ترین اقلام ایرانی موجود در بازار است و به گفته یکی از کسبه خیابان امین حضور باید برای تهیه لوازم خانگی ایرانی با کیفیت، حداقل ۱۰میلیون تومان پول کنار گذاشت چراکه با نوسانات قیمت ارز قیمت این کالاها هم بالا رفته است.با این همه، واقعیت این است که با هزینه ای به مراتب کمتر و البته با سادگی بیشتر می توان یک مجلس آبرومند برگزار کرد آن هم با کنار گذاشتن رسم و رسومات قدیمی و کهنه که چون سدی در مقابل ازدواج است مثل خریدهای زایدی که بسیاری از خانواده ها در هنگام عقد بر داماد تحمیل می کنند و می شود آن را در طول زندگی انجام داد یا خرید لوازمی که شاید ضروری نباشد بنابراین می شود با خرید و مراسمی ساده و جهیزیه ای معمولی زندگی را آغاز کرد.


برگرفته شده از وبلاگ مهاجر از آدرس اینترنتی mohajer.blog.ir
۹۲/۱۰/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی