ازدواج

با چه مردان و زنانی نباید ازدواج کرد

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹ ب.ظ

صداقت، استقلال مالی و عاطفی، خوش قول بودن، هدفمند بودن، مسئولیت پذیری، اخلاق مناسب و ایمان کافی، داشتن توانایی و خلاقیت در کارهای مفید از جمله خصلت هایی است که باید در انتخاب همسر مدنظر قرار داد.

به گزارش  مهر، ازدواج یکی از حساس ترین و مهمترین وقایع زندگی هر انسانی است، چرا که می تواند روند زندگی فرد را در مسیری خوب یا بد قرار دهد. به همین دلیل برای ازدواج باید به دنبال فردی با خصوصیات اخلاقی خوب بود. خصوصیات اخلاقی در واقع نشان دهنده نهاد، سرشت و ارزشهایی است که هر فرد با آنها زندگی می کند. خصوصیات اخلاقی یک نفر تعیین کننده رفتاری است که با خودش و با ما دارد و روزی با فرزندانش خواهد داشت.
 
خصوصیات اخلاقی خوب، اساس و پایه یک ازدواج موفق است. ممکن است فردی شخصیت خوبی داشته باشد ولی خصوصیات اخلاقی پسندیده ای نداشته باشد. در حقیقت شخصیت حالتی است که فرد در دنیای بیرون از خود و در محیط بیرون از خانه به خود می گیرد. ما هم حتما با افرادی مواجه شده ایم که واقعا شوخ طبع و بذله گو هستند، ولی در خانه و خانواده شان افراد خوش برخوردی نیستند. ممکن است فردی در نظر اول کاملا جذاب و گیرا باشد ولی بعدا متوجه شویم که کلاهبردار بوده است.
 
در حقیقت بسیاری از انسان ها با نشان دادن شخصیتی تاثیرگذار از خود، می کوشند بر روی نقصان های اخلاقی شان سر پوش بگذارند. خصوصیات اخلاقی در نهاد هر انسانی است و ممکن است مانند شخصیت او آشکار نباشد، ولی در واقع بازتاب واقعی تری از ذات انسان است. شخصیت مانند تزیین روی یک کیک و خصوصیات اخلاقی مانند مواد اولیه آن کیک هستند. معمولا قضاوت انسان ها بر اساس شخصیت افراد صورت می گیرد نه خصوصیات اخلاقی آنها، این جاست که قضاوت درستی انجام نمی گیرد.
 
همسر خوب باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
 
- شخصیت؛ به دنبال شخصیتی باشیم که او را بپذیریم و بتوانیم سال های متمادی در کنارش احساس خوبی داشته باشیم.
 
- هوش؛ به دنبال کسی باشیم که نه بهره هوشی کمتری از ما داشته باشد و نه خیلی از ما باهوش تر باشد. بهره های هوشی نزدیک به هم بهترین انتخاب است.
 
- شکل ظاهر؛ عده ای معتقدند که انتخاب همسر بر مبنای شکل ظاهری احمقانه است، اما باید در نظر داشته باشیم که قرار است با همسرمان با همین شکل ظاهری سالیان سال زندگی کنیم، بنابراین، باید از حداقل مشخصات تصویر ذهنی ما برخوردار است.
 
- معنویت؛ تعهدات مذهبی و اعتقاد به یک دین و پیروی از آداب و رسوم معنوی مشابه برای ازدواج اصل مهمی است که در موفقیت های زناشویی نقش اساسی دارد.
 
- صداقت؛ بسیاری از ازدواج ها بر اثر دروغگویی، تقلب، فریب، بی مسئولیتی، بی احترامی و کاهلی متلاشی شده اند. برای ازدواج تحت هر شرایطی باید راست بگوییم، تقلب نکنیم و قابل اعتماد باشیم.
 
- خلاقیت؛ خلاقیت مختص آدم های فوق العاده نیست. برای خلاق بودن الزاما نباید هنرمند بود. همسرما می تواند در زمینه پخت غذا، نظافت، کتاب خوانی برای فرزندان، داستان پردازی برای آنها، گل کاری باغچه و هر موضوع دیگری خلاقیت داشته باشد.
 
- مراقبت از فرزندان؛ همسری انتخاب کنیم که دوست داشته باشد پدر یا مادر شود و به مسئولیت والدینی علاقه مند باشد و اهمیت رابطه شاد و خوب والد و فرزند را درک کند.
 
- خود بودن؛ طرفین نباید در زندگی مشترک به ظاهر سازی، نیرنگ و فریب متوسل شوند و هیچ گاه نباید یکدیگر را به بازی بگیرند. بگذارید طرف مقابلتان همانی باشد که هست و اجازه بدهید عقیده اش را آزادانه ابراز کند.
 
برخورداری از صداقت، استقلال مالی و عاطفی، خوش قول بودن، هدفمند بودن، مسئولیت پذیری، اخلاق مناسب و ایمان کافی، داشتن توانایی و خلاقیت در کار های مفید از جمله خصلت هایی است که باید در همسر آینده جست و جو کرد.
 
با مردان هوس باز، بیکار، لاف زن، دائم الخمر، خسیس، وابسته به مادر یا خانواده، دمدمی مزاج، بی اراده، حقه باز، گوشه گیر و بی خاصیت، بدبین و شکاک و سلطه جو نباید ازدواج کرد. با زنانی که فقط متکی به زیبایی خود یا متکی به مال و منال پدر خود هستند و زنان مدپرست، لوس و از خود راضی، وابسته به خانواده و جاه طلب نیز نباید ازدواج کرد.
۹۲/۱۲/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی