ازدواج

دوران طلایی همسران

چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳ ق.ظ

دوران شیرین، طلایی و پر از خاطره‌ای به نام دوران عقد آغازی است برای زندگی مشترک. دوران نامزدی، فاصله‌ی بین عقد و عروسی است. ولی این دوران در هر فرهنگ و آداب و رسومی شکل متفاوتی دارد. در گذشته به محض این که دختر و پسری به سن رشد می‌رسیدند، از طرف خانواده پسر پارچه یا حلقه‌ای به عنوان نشانه‌ی نامزدی در خانواده دختر به امانت می‌گذاشتند و با این کار دختر را نامزد و انتخاب شده برای پسر می‌دانستند. از آن پس نه پسر می‌توانست نام دختر دیگری را ببرد و نه پسر دیگری سراغ آن دختر می‌رفت. مگر این که یکی از دو طرف راضی به این وصلت نبود. این رسم و آیین در بیشتر فرهنگ‌ها بوده و هنوز هم در برخی از نقاط کشور نیز به چشم می‌خورد. 

ولی امروزه با توجه به برقراری روابط اجتماعی و فرهنگی وسیعی که پیرامون افراد در جامعه وجود دارد؛ گاهی امکان تلاقی دو فرهنگ متفاوت نیز وجود دارد و تعریف دقیقی از دوران عقد و نامزدی نمی‌توان داشت. به عنوان مثال در بیشتر نقاط کشور، معمولاً آشنایی اولیه‌ای بین دختر و پسر به وجود می‌آید که ممکن است با واسطه و یا بدون واسطه باشد. وقتی خانواده‌ها در جریان این موضوع باشند و خواستگاری و رفت و آمد، جهت آشنایی بیشتر انجام شود؛ دختر و پسر به عنوان نامزد یکدیگر شناخته شده و به راحتی می‌توانند با هم ملاقات داشته باشند و نسبت به عقاید و سلیقه‌های یکدیگر شناخت پیدا نمایند. زمانی که نسبت به شروع زندگی مشترک به توافق برسند از نظر عرفی و شرعی صیغه و یا خطبه‌ی عقد جاری می‌شود و با سپری کردن دوران عقد، خود را برای مراسم عروسی آماده می‌کنند. 

نوع دیگر دوران نامزدی نیز این گونه است که پس از دو یا سه جلسه خواستگاری، قرارها و برنامه‌ها مشخص می‌شود و برای رعایت حدود شرعی صیغه عقد جاری شده و دختر و پسر رسماً دوران عقد را آغاز می‌کنند که این دوران را تا زمان عروسی دوران نامزدی می‌گویند. البته در این دوران سعی و تأکید می شود که حریم ها حفظ شده و تا حد امکان مدت دوران عقد یا همان نامزدی متعادل باشد که علاوه بر این که دختر و پسر بتوانند با روحیات هم آشنا شوند از آن طرف، طولانی شدن هم باعث خستگی و بلاتکلیفی زوج جوان و خانواده‌ها نشود.

با این حال سه نکته را در دوران عقد باید در نظر داشت:

1- تعهد، که به صورت حقوقی و قانونی شکل می‌گیرد.

2- رابطه جنسی، که باید رعایت شود. با وجود این که منعی در آن نیست. 

3- قطعیت، که در دوران نامزدی هیچ تعهد و تأهلی وجود ندارد ولی در دوران عقد تمامی حقوق زناشویی باید لحاظ شود. 

دوران عقد بهترین دورانی است که فرد از تنهایی و تجرد رها شده و می‌تواند در کنار همراه و همدلش به روزهای خوب آینده بیاندیشد. فرد خودش را بهتر می‌شناسد و در شناخت اطرفیان و احترام به خانواده‌ها می‌کوشد. زوج جوان خوبی‌های یکدیگر را می‌بینند و سعی دارند از همدیگر آزرده خاطر نشوند و رفتار مورد پسند طرف مقابل را انجام دهند. دوران نامزدی، دوران لطیفی است که فرد عادات و رفتارهای زشت و ناپسند خود را نیز می‌تواند به دست فراموشی سپرده و برای پایداری عشق تلاش کند.

مریم ظریف


۹۳/۱۰/۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی