ازدواج

راستشو بگو! مشکلت چیه؟!

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۱۴ ق.ظ

موقعیت: خانم به طور مستقیم از نیاز یا آرزوهایش صحبت نمی کند!


جمالی: شوهر خواهرم می خواهد فردا خواهرم و بچه ها را یک هفته به شمال ببرد. او خیلی به فکر زن و بچه اش است.

جلالی: اوهوم.

جمالی: کاش تو هم یک ذره به فکر زن و زندگیت بودی!

جلالی: چی! حیف این همه زحمت برای شما!!


تحلیل کارشناس:

صحبت کردن مهمترین شکل ارسال پیام است. در صحبت کردن خواسته، احساس، نیاز و ... خود را بیان می کنید و این باعث می شود که یکدیگر را در دنیای درونی خود شریک سازید و این مسأله صمیمیت بین شما را افزایش می دهد. البته نحوه بیان چیزی که در ذهنتان می گذرد اهمیت زیادی دارد و تعیین می کند که آیا صمیمیت بین شما افزایش می یابد و یا از هم دور می شوید. به طور کلی وقتی گفت و گوی شما با هم بر اساس شاکله شخصیتی طرفین باشد، رابطه تان نیز خوب احساس می شود و وقتی گفت و گوهایتان سلطه جویانه و گستاخانه باشد، رابطه شما ناخوشایند احساس می شود. بنابراین چگونگی صحبت کردن بر اساس شاکله شخصیتی افراد یکی از عوامل مهم در تحکیم روابط زناشویی می باشد.

وقتی با هم صحبت می کنید، اطلاعاتی شخصی را بیان می کنید که همسرتان نمی تواند از راه های دیگری متوجه آن شود. شما ممکن است از راه های زیادی مانند رفتار، حالت چهره و ... درباره همسرتان اطلاعات به دست آورید، ولی شناخت از طریق صحبت کردن چیز دیگری است. بیان افکار، آرزوها، نگرانی ها و ... یکی از ویژگی های روابط صمیمانه محسوب می شود. ولی متأسفانه در رابطه همسران صحبت کردن کمتر دیده می شود زیرا که همسران بیشتر فرض را بر آن می گیرند که کاملاً همدیگر را می شناسند و لازم نیست خیلی درباره خود صحبت کنند. برخی زن و شوهرها فکر می کنند که صرف دوست داشتن موجب می شود که همسرشان همه نگرانی ها، نیازها و آرزوهای آن ها را بفهمد. ولی شما نمی توانید به چیزی که در ذهن همسرتان می گذرد، پی ببرید. دو نفر باید درباره این که چه نیاز دارند و چه احساس می کنند با هم حرف بزنند. صحبت کردن واقعی بیان صریح و روشن چیزی است که احساس می کنید یا می خواهید، ولی اشاره و کنایه نوعی ارتباط غیر مستقیم است که فایده کم و خطرات زیادی دارد.

در مثال بالا جمالی به جای این که صریح و روشن (صاف و پوست کنده) خواسته خود را بگوید، با اشاره و کنایه به طور غیر مستقیم حرف می زند. همسرش نیز متوجه منظور او نمی شود و پاسخ مناسبی نمی دهد و در نتیجه جمالی احساس ناراحتی می کند و چیزی می گوید که با بدتر کردن اوضاع، جلالی را نیز ناراحت و عصبانی می کند. جمالی می توانست به صورت مستقیم و به دور از انتقاد و سرزنش خواسته خود را بگوید. یادتان باشد یک جمالی برای این که خواسته اش را بگوید لازم است که علاوه بر حفظ شاکله خودش، شاکله شخصیتی طرف مقابلش را نیز در نظر بگیرد. یعنی برای خود حفظ جمال و برای همسرش حفظ اقتدار (جلال) را فراموش نکند و خواسته اش را به صورت جمله امری و یا انتقادی بیان نکند که در این صورت گفت و گوی صحیح به شکل زیر می باشد:

جمالی: خیلی دلم یک سفر می خواد، نظر تو چیه؟ موافقی؟

جلالی: خوبه! بذار برنامه هام بررسی کنم، به احتمال زیاد بتونیم تا چند روز دیگه هماهنگ کنیم.

می بینیم که در عبارت "خیلی دلم یک سفر می خواد، نظر تو چیه؟" علاوه بر این که جمالی به طور مستقیم و شفاف خواسته خود را بیا نموده است، برای همسرش نیز حفظ اقتدار کرده است. زیرا به همسر دستور نداده و انتقاد و سرزنش نیز به کار نبرده، با بیان عبارت نظر تو چیه؟ به همسرش حق انتخاب داده و این که او مختار است که تصمیم بگیرد به سفر برود یا نرود. و این یعنی حفظ اقتدار.

استفاده جلالی از عبارت "خوبه! بذار برنامه هام بررسی کنم،" پیام حفظ جمال، برای یک شخصیت جمالی را دارد یعنی نظر تو مهم است و من به خواسته تو اهمیت می دهم.

پس به جای گفتگو نکردن و یا غیر مستقیم حرف زدن، واقعاً حرف بزنید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی