ازدواج

همسریابی در محیط علمی!!

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۵۲ ق.ظ

بهانه‌اش گرفتن جزوه استاد است. جزوه دادن‌ها و گرفتن‌ها ادامه پیدا می‌کند و... بهانه‌اش برگزاری همایش یا جلسات فرهنگی دانشگاه است. همکاری در این گروه‌ها آدم‌ها را به هم نزدیک و باب آشنایی را باز می‌کند. حضور همزمان دختران و پسران در دانشگاه بستر آشنایی‌های قبل از ازدواج را فراهم کرده است، آشنایی‌هایی که قرار است به ازدواج ختم شود. دکتر کیمیایی آشنایی در محیط دانشگاه را بررسی می‌کند.

 

دکتر کیمیایی / عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی


 موافقم


 دختر و پسر از قبل، شناخت دورادوری از رفتار یکدیگر، ظاهر یکدیگر در کلاس، رفت و آمدها، ارتباط‌ها و... پیدا می‌کنند.

 طی این برخورد ها، آرام آرام خودِ واقعی این 2 فرد بیشتر آشکار می‌شود.

• در دانشگاه‌ها درباره مولفه‌های ازدواج، آموزش‌های پیش از ازدواج، غنی سازی زندگی، مهارت‌های زندگی، کارگاه‌ها و آموزش‌هایی برای این افراد گذاشته می‌شود که به ارتقای سطح دانشجو و تصمیم‌گیری‌هایش کمک می‌کند.

 کسی که چند سال در محیط دانشگاه بوده و زندگی کرده است، قاعدتا آگاهی بیشتر و نگرش‌های عمیق تر و مشخص‌تری به ازدواج پیدا می‌کند چون فرصت رشد بیشتری از نظر شخصیتی، روانی و مهارت‌های اجتماعی برای او وجود داشته است. کسی که رشد یافته‌تر و پخته‌تر است قاعدتا در ازدواج عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

 

 

  مخالفم


 این نوع آشنایی مثل هر آشنایی دیگری با وجود آن‌که فرصت است می‌تواند تهدید هم محسوب شود.

 این تعاملات گاهی وابستگی‌های عاطفی ایجاد می‌کند و همین وابستگی‌های عاطفی و احساسی می‌تواند برای ازدواج پیامدهای غیر منطقی به همراه داشته باشد. روابط در دانشگاه اگر به وابستگی و تصمیم احساسی منتهی بشود دیگر منطق و واقعیت‌ها کنار می‌روند. خیلی از این وابستگی‌ها هم به دلیل تغییر مقطع و وارد شدن به فضای مختلط دانشگاه «جوگیری عاطفی» است.

 محیط دانشگاه و آموزش‌ها و در نتیجه رشدی که به واسطه دانشگاه برای افراد فراهم می‌شود، ممکن است انتظارات و نگرش‌های کمال گرایانه به ازدواج در آن‌ها ایجاد کند و در نتیجه ازدواج با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

 گاهی ممکن است این تعاملات اگر به نتیجه مثبتی یعنی ازدواج منجر نشود، باعث سرخوردگی دختر و پسر شود. این سرخوردگی‌ها نگرش بدبینانه‌ای نسبت به ازدواج در این 2 فرد ایجاد می‌کند که ممکن است به تصمیمات بعدی لطمه وارد کند.

 اگر بین 2 نفر در دانشگاه قصد و نیتی برای ازدواج شرعی و عرفی پیش بیاید و سایر دانشجویان هم مطلع شوند، ممکن است گاهی حرف و حدیث‌ها، سنگ‌اندازی‌ها، حسادت‌ها و پیغام‌هایی را در پی داشته باشد که فضای سالم و علمی به فضایی ناسالم تبدیل شود و مشکلاتی برای افراد به وجود آورد

۹۳/۱۰/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی