ازدواج

زوج‌های آگاه با به کار‌گیری روش‌های اعتماد‌سازی، روابط خود را مستحکم ساخته و از این طریق دوام زندگی خود را تضمین می‌کنند. 
اصلی‌ترین عامل ایجاد اعتماد به وجود آوردن فضای صمیمی و مطمئن میان زن و شوهر است. همه‌ی ما در یک فضای صمیمی، بدون ترس از مسخره شدن یا نادیده گرفته شدن، نیازهای خود را مطرح می‌کنیم و از خواسته‌ها و ترس‌ها و آرزوهای‌مان حرف می‌زنیم. زوج‌های موفق کسانی هستند که بتوانند با درایت و تلاش چنین فضایی را در زندگی مشترک خود ایجاد کرده و به دنیای درون طرف مقابل خود پی ببرند و در نتیجه، اعتماد بین خود را حفظ کرده و به رشد آن کمک کنند.
اگر شما هم به دنبال ایجاد فضایی صمیمی و مطمئن هستید راهکارهای ذیل را به کار بگیرید:

 نیازهایتان را مطرح سازید
همسر شما توانایی خواندن ذهن شما را ندارد. وقتی هیچ‌گاه درباره‌ی خواسته‌های‌تان حرف نمی‌زنید؛ او چگونه باید به دنیای درون شما و نیازهای‌تان پی ببرد؟ بعضی از همسران به خاطر خجالت یا ترس از مسخره شدن درباره نیازهای‌شان حرف نمی‌زنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید درباره‌ی این احساس خود با همسرتان حرف بزنید. به او بگویید: من از حرف زدن با تو خجالت می‌کشم... من حس می‌کنم که حرف‌هایم برای تو مسخره و بی‌معنی است.

 شنونده‌ی خوبی باشید
 زمانی که همسرتان در حال صحبت است، صبورانه منتظر مانده و کلام او را قطع نکنید. اجازه بدهید که او با آرامش و بدون عجله حرف‌هایش را بزند.
 هنگامی که صحبت او به پایان رسید از او بپرسید که آیا تمام حرف‌هایش را زده است؟ سپس برای این‌که به او اثبات کنید به حرف‌هایش گوش داده‌اید و احساسات او را فهمیده‌اید، برداشت خود را از صحبت‌های او بیان کنید. به او بگویید: اجازه بده ببینیم که من درست متوجه شده‌ام یا نه، من از حرف‌هایت فهمیدم که از من به خاطر این رفتارم ناراحت هستی و از من انتظار داری دفعه‌ی بعد این‌طور رفتار کنم.

گوینده‌ی خوبی باشید
زمان مناسبی را برای گفت‌وگو انتخاب کنید، نه انتهای یک روز کاری و طاقت فرسا را. در هنگام صحبت آرام باشید و از کلمات ناپسند استفاده نکنید. این یک صحبت دوستانه درباره‌ی نیازها و خواسته‌هاست، نه دعوایی سنگین برای محکومیت طرف مقابل. یکی از بهترین شگردها برای داشتن مکالمه‌ای آرام و به دور از تنش استفاده از جملاتی است که با «من» شروع می شود، به جای به کار بردن جملاتی که با «تو» شروع می‌شود. به جای این‌که بگویید: تو باعث می‌شی که من ناراحت بشم بگویید: من احساس ناراحتی می‌کنم وقتی که این‌طور رفتار می‌کنی... استفاده از جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند، معنای ضمنی حمله و مقابله را با خود دارند و همسرتان حس می‌کند که در حال سرزنش شدن است و باید به دفاع از خود برخیزد.

مثبت اندیش و قدرشناس باشید
هرگاه که شروع به صحبت می‌کنید ابتدا به صفات خوب و ویژگی‌های مثبت همسر خود اشاره کنید. انتقاد اگر با مقدمه‌ی تعریف و تشکر به خاطر کارهای خوب گذشته آغاز شود، سازنده بوده و همسر شما را به مقابله دعوت نمی‌کند.

 هر چیزی را نگویید
برخی کلمات و جملات هستند که می‌توانند یک ارتباط صمیمانه را به دعوایی شدید تبدیل کنند. 
• از این کلمات استفاده نکنید: «تو همیشه» یا «تو هیچوقت»...
• اختلافات قدیمی حل نشده را به میان نیاورید و تمرکز خود را بر روی مسئله فعلی بگذارید.
• کلمات توهین‌آمیز و زشت را بکار نبرید.
• به افراد خانواده و دوستانش بی‌احترامی نکرده و اگر آن‌ها باعث رنجیده شدن شما شده‌اند، آن‌ها را مقصر نخوانید. در چنین مواقعی درباره‌ی احساس خودتان در مقابل رفتار آن‌ها حرف بزنید. به طور مثال: من احساس تحقیر شدن می‌کنم وقتی مادرت این‌طور رفتار می‌کند.


با به کار بردن موارد ذکر شده به ایجاد ارتباط صمیمی در زندگی‌تان کمک کنید تا به دنبال آن علاقه‌ای عمیق و اعتمادی ناگسستنی به وجود آید که کلید خوشبختی و موفقیت در زندگی مشترک است.
اعتماد چیزی است که به سختی به دست آمده و به آسانی از بین می‌رود؛ بنابراین همیشه مراقب رفتار خود با همسرتان باشید.

حمیده گلستانی

۹۳/۱۰/۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی