ازدواج

رتباط انسان با انسان دو نوع است:
الف)کلامی
ب)غیرکلامی
زن و شوهر با شناختی که به مرور زمان از یکدیگر پیدا می‌کنند کاملاً به ارتباط سالم و بدون تنش دست می‌یابند. ارتباط کامل و سالم، با استفاده از ابزارها، چه کلامی، چه غیرکلامی و حتی ترکیبی از هردو، شکل می‌گیرد. گاهی دیده می‌شود که هر چند مدت زیادی از زندگی زوجین می‌گذرد هنوز نسبت به استفاده صحیح از کلمات یا حرکاتی که موجب رنجش دیگری می‌گردد آگاه نیستند و همیشه هر یک تغییر را در دیگری جستجو می‌کند. کاملاً مسلم است که تغییر یک جانبه و یک طرفه هیچ تأثیری در بهبود روابط نخواهد داشت. زن و مرد در ارتباط کلامی و غیرکلامی خود سه حالت ساده و قابل تمرین را می توانند لحاظ نمایند:
1. کلماتی که بیان می‌شود
در بیان خواسته ها استفاده از کلمات و جملات امری، لجاجت را به دنبال دارد. جبهه گیری و خشم ناشی از مغرضانه و جانبداری کردن از موضوعی خاص است؛ مخصوصاً اگر ضعف‌ها و شکست‌های طرف مقابل به صورت واضح و بدون هیچ ملاحظه ای بیان شود. مبهم یا چند پهلو بودن کلمات می‌تواند سوءتفاهم ایجاد نماید. از کلماتی استفاده کنید که صریح،کوتاه، مودبانه، صحیح و پرمحتوا باشد. 
2. لحن و آهنگ صدا
با آهنگ دلنشین و آرامش بخشی که به کلمات و جملات خشک و اخباری می‌دهید لذت را نصیب همسر خود کنید. لذتی که موجب می‌شود فرد در سخت‌ترین شرایط به سخن شما گوش دهد. ساده‌ترین کلمات وقتی در قالب لحن و آهنگ مخصوص برای بیان احساس قرار گیرد تأثیر عمیق‌تری را در ارتباط خواهد داشت. چگونه می‌توان انتظار داشت که زیباترین کلمات تأثیری بر همسر ندارد و حال آن که لحن بیان الفاظ با احساسات و عواطف فرد مغایرت دارد؟

3.حرکاتی که همزمان انجام می شود
نگاه، لبخند، حالت چهره و هر حرکتی که احساس را به طرف مقابل منتقل نماید ارتباط غیرکلامی را شامل می‌شود. البته حالت‌ها و حرکاتی که در ظاهر فرد به چشم می‌خورد می‌تواند احساس وی را نشان دهد ولی با بیان چند کلمه یا حتی جمله‌ای می‌توان شدت و ضعف هر احساس را به طرف مقابل منتقل کرد. به عنوان مثال زمانی که یکی از زوجین در حال صحبت کردن با همسر خود است طرف مقابل باید بدون توجه به اطراف(تلویزیون، تلفن، روزنامه و... ) کاملاً به حرف‌هایش گوش دهد و گاهی نسبت به موضوع مورد بحث، نظر یا تأیید خود را همراه سازد. 
شکل‌گیری ارتباط مؤثر در روابط زناشویی، بستری است برای زندگی سالم و شاد. برخی از زوجین با وجود روش‌های فوق در ارتباط با همسر خود، خلاقیت‌های فردی را نیز به کار گرفته و با توجه به شخصیت طرف مقابل سعی می‌کنند زیباترین لحظات را بیافرینند. حتی حس ششم نیز می‌تواند در ارتباط مؤثر سهیم باشد. وجود دلبستگی عمیق عاطفی با همسر، فاصله‌ها را در ارتباط از بین می‌برد و فرد با وجود دور بودن از همسر، به راحتی می‌تواند احساس او را دریابد.

مریم ظریف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی